Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2020

"Συμβουλές από εσωτερικά νοσοκομεία απομόνωσης"...

 "Παρακαλώ μπορεί να το δει κάποιος γιατρός, να μας πει αν είναι σωστό;"

 

Με αυτό το σχόλιο, ως δημόσιο αίτημα, ανάρτησα στο Facebook το ως άνω ανάγνωσμα. Σίγουρα, δεν "μου γέμιζε το μάτι" το ανυπόγραφο κείμενο, αλλά ήθελα κάτι παραπάνω από τις εγκυκλοπαιδικές και εμπειρικές μου γνώσεις.

Χρειάσθηκε μια μέρα υπομονή, αλλά η απάντηση που δόθηκε δημοσίως, ήταν κάτι παραπάνω από τις προσδοκίες μου: "Δεν παίζει να έχει πτυχίο αυτός που είπε αυτά τα πράγματα."

Έβαλα αμέσως "Love", και βουρ ερώτηση: "θα μπορούσες να γίνεις πιό συγκεκριμένος;"

 

Ο προ ολίγων ημερών fb-friend Lakis Liloglou, απάντησε και πάλι πρόθυμα. Η πρώτη εικόνα που είχα ήδη σχηματίσει, ήταν ότι πρόκειται για κάποιον με ειδίκευση στον ιατρικό κλάδο και πανεπιστημιακό του εξωτερικού.

Αργότερα, θα ανακάλυπτα ότι πρόκειται για τον Dr Lakis Liloglou B.Sc.(hons), Ph.D., Senior Lecturer in molecular oncology. Ξενιτεμένος στο Liverpool της Μεγάλης Βρετανίας.

 

Απάντησε αμέσως: "ευχαρίστως. Το πιο καραμπινάτο είναι το pH. O ιός δεν έχει pH. To pH (αρνητικός λογάριθμος ιόντων υδρογόνου) είναι χαρακτηριστικό διαλυτών που επιτρέπουν την διάσταση ενώσεων, παράδειγμα το ενδοκυττάριο υδατικό περιβάλλον. Ας υποθέσουμε, όμως, πως ήταν λεκτικό λάθος και αυτό εννοεί ο ποιητής. Το pH του πλάσματος (υγρό συστατικό του αίματος) στον άνθρωπο καθορίζεται αυστηρά στο 7.4 (7.35-7.45) από πολλαπλούς ομοιοστατικούς μηχανισμούς. Αν το pH του πλάσματος αλλάξει αρρωσταίνουμε και σύντομα καταλήγουμε στα θυμαράκια. Αλίμονο αν άλλαζε το pH τρώγοντας ένα πορτοκάλι.

(...) αυτό από μόνο του είναι ενδεικτικό ατόμου που δεν γνωρίζει φυσιολογία. (...)"

 

Συνέχισα, ρωτώντας σε επί μέρους θέματα: "(...) Πες μου τη γνώμη σου σε κάτι παρακάτω, όμως: ποιός και γιατί έφτιαξε ένα τέτοιο αληθοφανές [στα μάτια του μη-γιατρού] κείμενο οδηγιών;"

Απάντηση, πάντα αμέσως: "πολλές οι πιθανότητες.

Κάποιος που δεν κατάλαβε τι του είπαν και από καλή καρδιά θέλησε να το μοιραστεί. Προσάρμοσε την δική του κατανόηση (π.χ. πως η θερμοευαισθησία του ιού έχει να κάνει με τον ήλιο) και έβγαλε κάτι που στο μυαλό του ακούγεται λογικό.

Κάποιος που θεωρεί πως καταλαβαίνει τα πάντα και μόνο οι βλάκες χρειάζεται να πάνε πανεπιστήμιο για να τα μάθουν αυτά, ενώ οι έξυπνοι τα μαθαίνουν και στο σπίτι απ’ το ιντερνετ. Αυτοί συνήθως έχουν μια θεωρία για τα πάντα, από πυρηνική φυσική μέχρι μοριακή βιολογία.

Κάποιος που ήθελε να τρολλάρει απλά.

Και άλλα που δεν περνάν απο το μυαλό μου."

Σχολίασα: "προσωπικά, το είδα εξ αρχής ως επιτηδευμένη απόπειρα τρολλαρίσματος της παραδοσιακής ιατρικής. Αυτό συντηρεί τις ελίτ, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ."

 

Χωρίς να ζητώ απάντηση, συνέχισα με ερώτηση σε άλλο θέμα: "αν εξαιρέσουμε τα περί pH, δηλαδή την αιτιολόγηση των "συστάσεων", στην ουσία τους στέκουν κάπως;"

Απάντηση, άμεση και ευθεία: "οι βιταμίνες ναι

Ο ήλιος όχι

Τα περί pH όχι

Το λεμόνι στο νερό όχι

Το αυγό όχι, καλή διατροφή γενικώς

Το νερό ναι

Τα αρχικά συμπτώματα του covid είναι συμπτώματα κρυώματος - άρα ναι, αλλά σε κάθε ασθενή διαφορετικά."

 

"Θα κάνω το θέμα άρθρο στο blog μου για την Κυριακή το πρωί. Υποθέτω δεν έχεις πρόβλημα να μεταφέρω τη συζήτησή μας και να σε ευχαριστήσω δημοσίως."

"κανένα πρόβλημα".

Καθώς ήδη συμφωνήθηκε "διαδικτυακός καφές", κάποια άλλα σχετικά.

 

Στην ίδια ανάρτηση, η συζήτηση με άλλον fb-friend, τον χημικό μηχανικό Panayiotis Karageorgakis, κατέληξε στην εξής καίρια τοποθέτησή του: "Ο κόσμος είναι πανικόβλητος και ότι του δώσεις καινούργιο τον μπερδεύει και τον ανησυχεί παραπάνω. Σε ένα ιδανικό ψύχραιμο κοινό κάθε πληροφορία είναι χρήσιμη . Η γνώση δεν είναι κανενός και πρέπει να μεταδίδεται με αιτιολογημένο τρόπο. Αλλά τα ΜΜΕ μας έχουν υπερκορέσει και κουράσει με λάθος πληροφορίες, ώστε δεν μπορεί να αξιολογηθεί μια σωστή πληροφορία."

 

Οι τακτικοί διαδικτυακοί μου φίλοι, γνωρίζουν αυτό που με την ευκαιρία διετύπωσα ούτω πως: "Η βασική μου σκέψη, είναι ότι έχουμε να κάνουμε με "μημουαπτιστές". Δηλαδή με οπαδούς παράλογων απόψεων περί ασφαλείας, και ειδικά περί την υγεία. Αυτή η άποψη, στάση ζωής ουσιαστικά, τους οδηγεί σε όλα τα υπερβολικά. Το ότι κάποιοι το εκμεταλλεύονται, είναι άλλη υπόθεση.

Κι εγώ μικρό καλάθι κρατάω, αλλά όχι άδειο."

 

Ας συστηθώ: "Καλάθι" μου, είναι η γνώση ζωής.

Αφ' ενός τα βιώματά μου. Όχι μόνον οι εμπειρίες και οι ερασιτεχνικές αναζητήσεις, αλλά και οι μακρές συζητήσεις με διακεκριμένους γιατρούς.

Αφ' ετέρου, τα -όχι και τόσο πρόχειρα- διαβάσματα σε δύο εξαίρετα βιβλία.

Πρώτον, Kurt Pollak, "Η ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ (Ελλάδα, Ρώμη, Βυζάντιο - Η Ιατρική στη Βίβλο και το Ταλμούδ), (Εκδόσεις ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, Δεκέμβριος 2007). Ό,τι θυμάμαι, όμως, καθώς δεν το έχω πιά.

Και δεύτερον, Δαμιανού Τσεκουράκη, "Η ΔΙΑΙΤΑ ΣΤΟΝ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ", (Εκδόσεις  ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ, Μάρτιος 2008).

 

Από το 2ο, επιλέγω μερικά χαρακτηριστικά αποσπάσματα:

"Στις πραγματείες της Ιπποκρατικής Συλλογής, η θεραπεία των ασθενειών αποδίδεται κατά κύριο λόγο σε μία αυτόνομη δύναμη (φύσις), που υπάρχει μέσα στον κάθε άνθρωπο, και έχει την ικανότητα να επαναφέρει τον άρρωστο στην κατάσταση της υγείας, χωρίς καν -σε ορισμένες περιπτώσεις- την επέμβαση του γιατρού." (σελ.32)

"Αυτήν την καλή, την ευχάριστη διάθεση, η οποία είναι παράγων πρωταρχικής σημασίας για τη θεραπεία των ασθενειών, ο γιατρός αυτός την αποδίδει κυρίως στη δίαιτα, στη σωστή διατροφή." (σ.113)

"Η δίαιτα εδώ (σημ.: Κνίδο) δεν είναι πρωταρχικής σημασίας για τη θεραπεία των ασθενειών, όπως συνέβαινε στη Σχολή του Ιπποκράτη, αλλά απλώς έχει ένα δευτερεύοντα, βοηθητικό ρόλο". (σ.145)

"Ο συνετός άνθρωπος, (...) πρέπει να είναι σε θέση να αντλεί ωφέλεια από τη δική του κρίση, σε περίπτωση που αρρωστήσει." (σελ. 159)

 

Δείχνει να έχουμε κάνει αλλιώτικες επιλογές, και μάλιστα θεμελιώδεις. Και ίσως -εικάζω!- το πληρώνουμε ακριβά πιά. Αν μη τι άλλο, να το δούμε;

 

Σε όσες και όσους, λοιπόν, αισθάνονται ότι κάτι πρέπει να κάνουμε, αλλά και μπορούμε, απευθύνω το παρόν προσκλητήριο. Αλληλοκατανόηση -το απαραίτητο πρώτο βήμα. Μετά, η κεφαλαιοποίηση της γνώσης, συστηματική και εποικοδομητική, καλοπροαίρετη και διεισδυτική, δεν θα είναι όνειρο άπιαστο.

Έχουν κουράσει, λέω, όχι μόνον οι λάθος πληροφορίες αλλά και οι πολλές και αταξινόμητες. Σωστά;

 


15 Νοεμβρίου 2020

 

Κώστας Τζαναβάρας

Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2020

ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ Η ΕΥΡΩΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ;

Ανοικτή επιστολή στους συμμετέχοντες στη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. της 24ης Σεπτεμβρίου 2020

 

Κυρίες και Κύριοι Αρχηγοί Κρατών της Ε.Ε.,

Σίγουρα σας απασχολεί σοβαρά το πρόβλημα με την αξιοπερίεργη συμπεριφορά της Τουρκίας του Προέδρου Ερντογάν. Είναι εξόχως χαρακτηριστικό, βεβαίως, ότι δώσατε ικανό χρόνο προετοιμασίας και περίσκεψης, από τις 17 Αυγούστου που επιβεβαιώθηκε επισήμως η προσεχής Σύνοδος Κορυφής.

Είναι πράγματι δύσκολο να καταλάβει κανείς τη λογική π.χ. της απίστευτης συμφωνίας Λιβύης-Τουρκίας για την οριοθέτηση ΑΟΖ. Είναι απίστευτη η ασέλγεια κατά της αξιοπρέπειας της Ελλάδας, και μάλιστα της Κρήτης. Μένει άναυδος κανείς με το θράσος.

Αξίζει, όμως, να σκεφθούμε και κάτι άλλο. Ως υπόθεση εργασίας.

Θα υπήρχε αυτή η απίστευτη συμφωνία, αν η Ελλάδα ανήκε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής; Ρητορική ερώτηση -σαφώς. Αφού, λοιπόν, η Ελλάδα ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί η Τουρκία διέπραξε κάτι εις βάρος της Ε.Ε., το οποίο όχι μόνον δεν θα έκανε απέναντι στις Η.Π.Α., αλλά ούτε καν θα διανοούνταν;

Επί πλέον, είδαμε και φραστικές επιθέσεις πέραν πάσης λογικής. Είτε στην αρχική φάση αδράνειας, είτε στη φάση όπου η Ευρώπη δείχνει πιά να αντιδρά.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Οφείλουμε, βλέποντας κατάματα την πραγματικότητα, να εξάγουμε εδραία συμπεράσματα. Συμπεράσματα τολμηρά, όχι μόνο για την Τουρκία αλλά και για την Ευρώπη.

Πρώτα, όμως, χρειάζεται να αποφύγουμε τις φθηνές δικαιολογίες. Φθηνή δικαιολογία, ακριβώς, θα ήταν να πούμε ότι άλλο οι σχέσεις μεταξύ πολιτειών της Αμερικής και άλλο οι σχέσεις μεταξύ κρατών της Ε.Ε.

Υπάρχει διαφορά, αναμφισβήτητα. Αλλά τυπική. Εδώ μιλάμε για αξιοπρέπεια, για θέμα τάξεως. Αν λ.χ. κάποιος προσβάλλει την κοπέλα που συνοδεύεις, πόση διαφορά έχει αν είσαστε παντρεμένοι ή αρραβωνιασμένοι; Στην πραγματικότητα, οφείλεις να υπερασπίσεις την αξιοπρέπειά της, μαζί και τη δική σου, ακόμη κι αν πηγαίνετε για one night stand. Σωστά;

Απέναντι σε αυτή τη θρασεία προσβολή της αξιοπρέπειάς της, η Ευρώπη δεν έχει ακόμη απαντήσει. Και κοντεύει να κλείσει χρόνος. Προφανώς, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει αποφασίσει τί σόϊ Ένωση είναι.

Επίσης προφανώς, όλα αυτά τα είχε υπολογίσει σωστά ο "σουλτάνος". Οφείλουμε να του το αναγνωρίσουμε. Μιλάει μέχρι και για διάλογο, και μάλιστα "καζάν-καζάν", την ώρα που αλωνίζει θρασύτατα στη Μεσόγειο.

Προβάλλεται, μάλιστα, ότι αρκεί να σταματήσει τις προκλήσεις για να αρχίσει ο διάλογος. Ενώ η ύπαρξη της συμφωνίας Λιβύης-Τουρκίας και μόνον, αποτελεί την απόλυτη πρόκληση. Και δεν έχει δώσει την παραμικρή ένδειξη ότι σκοπεύει να την συζητήσει.

Η απάντηση, συνεπώς, στην ερώτηση του τίτλου, είναι μάλλον ότι περιμένετε να σας εξηγήσει πόσο Τούρκος είναι. Το ότι είναι Τούρκος, και τί ακριβώς σημαίνει αυτό [εννοώ τον χαρακτηριστικό τύπο Τούρκου], αλίμονο αν δεν το καταλάβατε ακόμη. Αλίμονο, γιατί και δεινός ρήτορας είναι και δεν τσιγγουνεύεται τα μη λεκτικά σήματα και τις εκφραστικές πράξεις.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Θα ήταν υποκρισία να μη δούμε και μία παμπόνηρη μπλόφα του. Εκμεταλλεύεται, έξυπνα από την πλευρά του, το μείζον -κατ' εμέ- πρόβλημα στην ευρωπαϊκή σκέψη: σύγχυση. Αυτή η σύγχυση, παγιδεύει κάθε ευρωπαϊκό μυαλό στην αβεβαιότητα. Στα μισοσυμπεράσματα και την αναποφασιστικότητα. Ακόμη χειρότερα, στις εύκολες εικασίες και τις ευφάνταστες θεωρίες.

Σε αυτό το κλίμα σύγχυσης, λοιπόν, παριστάνει τον συνεννοημένο με τον Πρόεδρο Τραμπ.

Και πράγματι, κάθε μπερδεμένος ευρωπαίος, είναι πρόθυμος να βγάλει "σίγουρα" συμπεράσματα. Ότι όλα, δηλαδή, εξηγούνται από τη φιλία Τραμπ-Ερντογάν.

Η γνωστή επιχειρηματική παρουσία Τραμπ στην Κωνσταντινούπολη, εγείρει τις πρώτες ευφάνταστες υποψίες. Και αυτές οι υποψίες, περί αιώνιας φιλίας τους κατ' ουσίαν, "επιβεβαιώνονται" περίτρανα από τη συνεργασία τους στη Συρία, αλλά και τη γνωστή υπόθεση απελευθέρωσης αμερικανού πάστορα.

Δείτε τί έκανε: έκλεισε φυλακή έναν αμερικανό πολίτη, με βάση τελείως ανυπόστατες κατηγορίες. Τον κράτησε για χρόνια φυλακή. Και εν τέλει εισέπραξε προεδρικές ευχαριστίες. Μην γελιέστε, όμως: επί Ομπάμα τον φυλάκισε, και τα ίδια ευχαριστήρια θα εισέπραττε κι από αυτόν.

Παρόλα αυτά, όμως, διατηρούνται ευφάνταστες προκαταλήψεις, που μας εμποδίζουν να βλέπουμε τα γεγονότα. Δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη ότι ο Πρόεδρος της Αμερικής συμπεριφέρεται στα ελληνοτουρκικά ως φίλος του "σουλτάνου". Το τονίζω: η παραμικρή.

Αντιθέτως, μάλιστα, υπάρχουν επισήμως εκφρασμένες θέσεις της αμερικανικής πλευράς, που εμφανώς διαψεύδουν την ευφάνταστη καχυποψία μας.

Όλοι οι Ευρωπαίοι, λοιπόν, αρκούμαστε στα εύκολα συμπεράσματα, παρότι δεν μας συμφέρουν. Δεν μας συμφέρει να κάνει πλάτες ο Τραμπ στον Ερντογάν. Είναι ανόητο να το επινοούμε αβασάνιστα. Καταλήγουμε να έχει πλάτες τζαμπατζίδικα. Απίστευτο, κι όμως αληθινό. Είναι κατόρθωμα.

Από πλευράς σας, συνεπώς, ως υπεύθυνοι για την υπεράσπιση των ευρωπαϊκών συμφερόντων, οφείλετε -επιτρέψτε μου- να αξιολογήσετε απροκατάληπτα τα δεδομένα. Κι αν χρειάζεται, ας εκμαιεύσετε σαφή έκφραση των θέσεων και προθέσεων της αμερικανικής πλευράς.

 

Κυρίες και Κύριοι,

Το ίδιο πρόβλημα σύγχυσης, ως αδυναμία διάκρισης εννοιών, υπάρχει και στο άλλο βασικό ζήτημα με την Τουρκία, το μεταναστευτικό. Όλο το ζήτημα, ισχυρίζομαι, είναι η σαφής και ασφαλής διάκριση μεταξύ πρόσφυγα, μετανάστη, λαθρομετανάστη και εισβολέα.

Χοντρικά: Ο πρόσφυγας ζητάει νομίμως άσυλο γιατί κινδυνεύει. Ο μετανάστης ζητάει νομίμως άδεια μετεγκατάστασης. Ο λαθρομετανάστης αυθαιρετεί, συντηρώντας κυκλώματα. Ο εισβολέας έχει διάφορες εχθρικές διαθέσεις.

Αν ξεχωρίσετε ξεκάθαρα αυτές τις 4 κατηγορίες προσερχομένων, και νομικά και πρακτικά, τα υπόλοιπα είναι απλά. Θα έχει ο καθένας τη μεταχείριση που δικαιούται νομικά αλλά και επιβεβαιώνει με τη συμπεριφορά του. Αν δεν τις ξεκαθαρίσετε τις 4 κατηγορίες προσερχομένων, θα συνεχισθούν τα γνωστά. Ο εμπαιγμός. Η εκμετάλλευση της σύγχυσης.

Αλλά, εδώ που φθάσαμε, πείτε μου παρακαλώ κάτι: "Με τα χρήματα που χρειάζονται για να φιλοξενήσουμε ένα μετανάστη στη χώρα μας, μπορούμε να βολέψουμε δέκα στη χώρα τους". Μη μου πείτε ότι δεν ακούσατε την υπέροχη ιδέα. Σε Γενική Συνέλευση του Ο.Η.Ε. την είπε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ.

Ερωτώ: Πού είναι η Ευρώπη, η κοιτίδα του ανθρωπισμού, να το κάνει "σημαία" της;

 

Κυρίες και Κύριοι,

Επιτρέψτε μου να διεισδύσω ακόμη βαθύτερα στο πρόβλημα της Ευρώπης. Ως προς την Τουρκία, αλίμονο αν δεν φθάνουν τα παραπάνω. Στα ίσια.

Η Ευρώπη, υποστηρίζω, έχει δύο επάλληλα μείζονα προβλήματα: λειψανδρίας και διαλόγου. Αλλά, εκεί που φθάσαμε, με τη σύγχυση περί τις έννοιες, απαιτούνται διευκρινίσεις.

Δεν είναι σεξισμός τα περί λειψανδρίας. Είναι πραγματικότητα. Και πάλι καλά που υπάρχουν κάποιες Κυρίες. Ούτε το πρόβλημα με τους άνδρες είναι θέμα σεξουαλικού προσανατολισμού. Είναι -πρωτίστως!- θέμα συμπεριφοράς απέναντι στο κοινό καλό. Είναι εκείνη η ακραία ιδιοτέλεια των golden boys.

Αυτή η έλλειψη ανδρισμού εξηγεί πολλά. Εξηγεί δισταγμούς, παλινωδίες, ατολμία, δειλία. Εξηγεί γιατί η Ευρώπη αρκείται σε συμβιβασμούς κοπτορραπτικής, αντί να προχωρεί τολμηρά σε συνθέσεις. Εξηγεί γιατί αδρανεί απέναντι στις εξ ανατολών προκλήσεις. Εξηγεί γιατί δεν έχει ξεκαθαρισθεί ακόμη το πόσο ευρωπαϊκό είναι το ελληνικό πρόβλημα με την Τουρκία.

Το μείζον πρόβλημα με το διάλογο, από την άλλη, έχει πολύ βαθύτερες ρίζες. Δεν είναι μόνον από τότε που ειπώθηκε γαλλιστί ότι η διαφωνία είναι το ζητούμενο. Ο ισότιμος διάλογος, χιλιετίες νωρίτερα, έλαμψε δια της απουσίας του από τον Ελληνικό Πολιτισμό.

 

Κυρίες και Κύριοι Αρχηγοί Κρατών της Ε.Ε.,

Μπορώ να σας εγγυηθώ προσωπικά, ότι αυτό το καίριο πρόβλημα με το διάλογο έχει λύση. Φυσικά Ελληνική. Σύγχρονη. Ταυτόχρονα, λύνεται και το πρόβλημά μας που εκμεταλλεύεται συστηματικά ο Τούρκος: διχόνοια, διχασμός.

Και τα δύο προβλήματα, άλλωστε, η λειψανδρία και ο διάλογος, αναδεικνύονται υπέροχα στο ποίημα-πυλώνα του πολιτισμού μας. Θα άξιζε της προσοχής σας η φυσιογνωμία των ομηρικών Φαιάκων. Είναι τόσο όμοιοι, και σε τόσα πολλά, με τους σύγχρονους Ευρωπαίους.

Επιλέγω να αναφέρω τη στάση τους απέναντι στους αγριάνθρωπους Κύκλωπες. Αυτούς που βλέπουν τα πράγματα με ένα μάτι. Αυτούς που δεν είναι "δίκαιοι" -η λέξη από το πρωτότυπο. Και, για να μην τους παρενοχλούν οι αγριάνθρωποι, οι αριστοκράτες Φαίακες έφυγαν και πήγαν να μείνουν αλλού.

Επίσης, θα άξιζαν την προσοχή σας οι συνάξεις και οι γνωστοί ομηρικοί καβγάδες. Ο Όμηρος, αναδεικνύει ανάγλυφα τί είναι και τί δεν είναι διάλογος. Τί είναι και τί δεν είναι συνεννόηση.

Εν ολίγοις: ισχυρίζομαι ότι το πρόβλημα με το διάλογο είναι ο πυρήνας του προβλήματος της Ελλάδας, και κατ' επέκταση της Ευρώπης. Και η Ευρώπη έχει πλήρη σύγχυση περί του τί είναι και τί δεν είναι διάλογος. Υπογράφω.

 

Κυρίες και Κύριοι Αρχηγοί Κρατών της Ε.Ε.,

Αυτά, φρονώ, είναι υπεραρκετά για μία αρχή γνωριμίας μας. Αν θέλετε, ως Φαίακες, έχετε μπροστά σας τον σύγχρονο Οδυσσέα. Εντελώς ξαφνικά, όπως τότε. Όχι ικέτη, επίδοξο συνεργάτη. Όχι περαστικό. Πρόθυμο να αποδείξει στην πράξη την αξία του. Όχι ακόμη καταξιωμένο, αλλά δημιουργικό οραματιστή.

Κάπως έτσι, θέλησα πράγματι να σας συμβουλεύσω. Γι' αυτό και χρειάσθηκε να μακρηγορήσω.

Σεις, όμως, έχετε μπροστά σας σημαντικό επείγον ζήτημα, και μοιραία θα εστιάσετε σε αυτό. Θα είναι τιμή μου, αν πάρετε υπ' όψιν σας την παρούσα, καθώς θα λαμβάνετε τις ισχυρές αποφάσεις σας. Επεχείρησα να σας συμβουλεύσω, πράγματι απρόσκλητος, αλλά ως φίλος. Θετικά.

Έχουμε καιρό για το εργαλείο-κλειδί, την ηλεκτρονική πλατφόρμα διαλόγου. Και, μετά, για Δημιουργικό Ομηρισμό, Γενική Θεωρία της Γνώσεως, Αριστοδημοκρατία, Φοροδικαιοσύνη, Αμφικτιονισμό. Ανατρεπτικές αλλά και ταυτόχρονα δημιουργικές ιδέες. Δημιουργική αμφισβήτηση θεμελιωδών αντιλήψεών μας. Ανατροπές τωρινών αυτονόητων.

Πρεσβεύω, όπως αντιλαμβάνεσθε, την Ελληνική Αναγέννηση. Διεκδικώ δημοσίως την ηγεσία της. Και είναι ακριβώς η ώρα, σε συνεργασία με όσους προσυπογράψουν την παρούσα ανοικτή επιστολή, να αποδείξω το βασικό προαπαιτούμενο προσόν για τη Μεγάλη Αλλαγή: ομαδικότητα.

 


16 Σεπτεμβρίου 2020

 

Κώστας Τζαναβάρας

ελεύθερος σκοπευτής πολιτικός

Κυριακή 26 Ιουλίου 2020

Ο διάλογος εθνικής αυτογνωσίας και ο εορτασμός του 1821



Δοκίμιο επί της ουσίας και της διαδικασίας

Κατεβάστε το δοκίμιο σε .pdf
     Facebook
     Scribd
     Academia

Ο πρόλογος του δοκιμίου:
ΕΚ ΒΑΘΕΩΝ
Αν βρίσκαμε τρόπο να ρωτήσουμε το Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, πώς να γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, είναι -φρονώ- βέβαιο ότι δεν θα έλεγε τίποτα σχετικό με γιορτές, λόγους και παρελάσεις.
Η απάντησή του, δεν θα μπορούσε να παραγνωρίζει το ζοφερό παρόν. Είναι βέβαιο.
Δεν έκλεισε ποτέ τα μάτια του απέναντι στην πραγματικότητα, ούτε  "μάσησε" ποτέ τα λόγια του. Μαντεύω: "κοιτάχτε να ξαναλεφτερώστε την Πατρίδα".
Δευτερώνοντας τα λόγια του, δεν θα παρέλειπε να συστήσει συνετά "κοιτάχτε να μονιάσετε", όπως και να επιστήσει την προσοχή μας στους "προσκυνημένους" και τους "καλαμαράδες".
Απευθύνομαι, σίγουρα, σε όσους και όσες θα συμφωνούσαν σε αυτή τη γενική θεώρηση, αλλά και θα "σήκωναν μανίκια" για να διαδοθεί και να υλοποιηθεί.
Απευθύνομαι σε όσους και όσες θα συμφωνούσαν -σε γενικές γραμμές- ότι:
·        Για να μονιάσουμε, χρειαζόμαστε και ουσία και διαδικασία.
Ουσία στις ρεαλιστικές διαπιστώσεις, στην τολμηρή κριτική, στις διεισδυτικές ερμηνείες, στις βαθυστόχαστες αναλύσεις, στα εδραία συμπεράσματα. Ουσία και στις συνειδητές ανατροπές αλλά και το στιβαρό σχεδιασμό.
Διαδικασία, για να τελειώνουμε με τους παράλληλους μονολόγους και την απεραντολογία. Κουλτούρα και μέθοδο διαλόγου, που να διευθετεί τις διαφωνίες και να αξιοποιεί τις συμφωνίες. Διαδικασία διαλόγου επίλυσης διαφορών και δημιουργίας συγκλίσεων.
·        Απέναντι στους προσκυνημένους, μία καλή ιδέα είναι ένας πλήρης στρατηγικός αιφνιδιασμός: Αντί για τον εξευρωπαϊσμό της Ελλάδας, που παριστάνουν ότι προωθούν, θα επιδιώξουμε εξελληνισμό της Ευρώπης. Με ιδέες και λύσεις που κι αυτή έχει ζωτική ανάγκη.
·        Απέναντι στους καλαμαράδες, πολύ απλά, θα βάλουμε τη νέα τεχνολογία να τους στριμώξει. Μία ώρα αρχύτερα.
·        Για να ξαναλεφτερώσουμε την Πατρίδα, δεν φθάνουν οι καλές προθέσεις και τα "γιουρούσια". Χρειάζεται να επενδύσουμε στη γνώση. Πρωτίστως, να επενδύσουμε στη γνώση της Ιστορίας μας, αλλά και της εθνικής μας φυσιογνωμίας.
·        Πάνω απ' όλα, χρειαζόμαστε ατομική και εθνική αυτογνωσία. Χρειάζεται να θυμηθούμε αλλά και να ανακτήσουμε τα εθνικά μας προτερήματα. Χρειάζεται, όμως, και να δούμε θαρραλέα τα εθνικά μας ελαττώματα. Είναι ιστορική ευκαιρία να διορθωθούμε.
Απευθύνω το παρόν δοκίμιο, λοιπόν, σε κάθε ενδιαφερόμενο Έλληνα πατριώτη, είτε απλό πολίτη, είτε με οποιαδήποτε διακεκριμένη θέση στην ελληνική κοινωνία. Στις Ελληνίδες και τους Έλληνες, όπου γης, που κάνουν συνειδητά την επιλογή του δύσκολου δρόμου της αρετής, σε ένα περιβάλλον που χλευάζει κάθε σοβαρή προσπάθεια.
Και το προτείνω προς κριτική αξιολόγηση, ως εγχειρίδιο για την επερχόμενη μάχη ιδεών.

ΚΑΛΗ ΑΝΤΑΜΩΣΗ !
Διμηνιό, 26 Ιουλίου 2020

Κώστας Τζαναβάρας
Παραπομπές από το δοκίμιο:


Κυριακή 19 Ιουλίου 2020

Παγιδευμένοι στον ...ουδενοιδατισμό


Στις μέρες μας, όλο και περισσότεροι, όλο και περισσότερο, ανησυχούν για το πώς δουλεύουν τα μυαλά. Δεν είναι η άλλη άποψη το πρόβλημα -είναι η ασυναρτησία. Το αλλόκοτα ανόητο. Δημοφιλέστατο, κιόλας.
Λιγότεροι, όμως, είναι διατεθειμένοι να ψάξουν σε βάθος την απώτερη αιτία, τη ρίζα του προβλήματος. Λίγοι αποδέχονται την ιδέα ότι, ένα πρόβλημα στη ρίζα, μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτά προβλήματα. Μακριά από τη ρίζα ευρισκόμενα, αλλά και πολύ αργότερα εμφανιζόμενα.
Κι ακόμη: από αυτούς που θα έψαχναν τη ρίζα, ίσως κανείς δεν θα εξέταζε και πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να φταίει το περίφημο "Εν οίδα ότι ουδέν οίδα".

Εκ πρώτης όψεως, φυσικά, είναι συνετό να αναγνωρίζει κανείς ότι δεν τα ξέρει όλα. Και είναι εύστοχος ποιητικός τρόπος έκφρασης αυτής της ομολογίας, να δηλώσει ότι το μόνο που ξέρει είναι ότι δεν ξέρει τίποτα.
Από μεταφορική και εκφραστική σκοπιά, δηλαδή, δεν υπάρχει πρόβλημα. Στην πράξη, όμως, καταλήγουμε στο ωμό ερώτημα: μήπως πράγματι ενεργούμε σαν να μην ξέρουμε τίποτα;

Αν ψάξει λίγο κανείς τους σχετικούς προβληματισμούς αμπελοφιλοσόφων, διαπιστώνει μία κρίσιμη παράλειψή τους: έχουν ξεχάσει να ξεχωρίσουν ξεκάθαρα την αλήθεια από την πραγματικότητα.
Προσπάθεια κάνουν, αλλά η σύγχυση δεν κρύβεται. Παγιδεύονται σε σύνθετους όρους όπως "υποκειμενική αλήθεια" και "αντικειμενική αλήθεια". Ή, σε άλλη συζήτηση, βραχυκυκλώνονται  στα επίθετα για την πραγματικότητα: υποκειμενική, αντικειμενική, αληθινή, πραγματική...
Και, στα πλαίσια πάντα του αγνωστικισμού του πλατωνικού Σωκράτη, ουδέποτε βγάζουν συμπέρασμα. Εν ολίγοις, σε όρους Περικλή: "φιλοσοφούμεν άνευ...";

Δεν χάνουμε τίποτα, πάντως, να κάνουμε μία προσπάθεια να τα ξεκαθαρίσουμε.
Πραγματικότητα, λοιπόν, είναι αυτό που υπάρχει και χωρίς εμάς. Είτε το βλέπουμε το φίδι, είτε κρύφτηκε καλά και δεν το βλέπουμε, το φίδι υπάρχει. Ιδίως, αν μας δαγκώσει.
Απομένει, συνεπώς, να σκεφθούμε πώς αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα. Αυτή η αντίληψη της πραγματικότητας, όμως, είναι εξ ορισμού υποκειμενική. Είναι η άποψή μας. Αυτό που μας λένε οι αισθήσεις μας ή/και νομίζουμε.
Η αλήθεια, είναι κάτι ανάμεσα στην άποψη και την πραγματικότητα. Πολύ απλά, αληθινή είναι η άποψη που συνάδει με την πραγματικότητα. Που δεν την διαψεύδει η πραγματικότητα, δηλαδή.
Είναι γνωστή και η φαρμακερή ειρωνεία για ορισμένους: "Αν τα γεγονότα δεν συμφωνούν με τις απόψεις μας, τόσο το χειρότερο για τα γεγονότα".

Στο επίκαιρο θέμα της Αγίας Σοφίας, αναδεικνύονται όλα αυτά ανάγλυφα.

Πρώτον, τα γεγονότα:
  1. Η Πόλη αλώθηκε το 1453, και ο Μωάμεθ ο Πορθητής μπήκε έφιππος στο ναό-σύμβολο της Ορθοδοξίας, μετατρέποντάς τον σε τζαμί.
  2. Το 1935, ο Μουσταφά Κεμάλ, μετά από 481 χρόνια χρήσης ως τζαμί, μετέτρεψε το χώρο σε μουσείο.
  3. Το 1985, η UNESCO κήρυξε το χώρο "Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς", σε συμφωνία με την Τουρκία.
  4. Προ ημερών, δικαστική απόφαση έβγαλε αντισυνταγματική την απόφαση του 1935, επαναφέροντας τη χρήση σε τζαμί.
  5. Η UNESCO αντέδρασε, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι δεν υπήρξε προηγούμενη συνεννόηση για τη μετατροπή.
Δεύτερον, απόψεις:
  1. Η αρχική μετατροπή, είναι γενικό φαινόμενο στην Παγκόσμια Ιστορία. Δεν είναι απλώς κυριαρχικό δικαίωμα του κατακτητή -είναι η ίδια η δήλωση κυριαρχίας του.
  2. Η δεύτερη μετατροπή, χωρίς κάποια πίεση μάλιστα, συνιστούσε κίνηση καλής θελήσεως. Αναμφισβήτητη, ακόμη κι αν ήταν άλλος ο βασικός λόγος. Και δεν αξιοποιήθηκε από ελληνικής πλευράς.
  3. Η UNESCO, εμφανώς, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να συμβιβάζεται η χρήση ως τζαμί με το Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Ήδη δημοσιεύματα κάνουν λόγο για κουρτίνες και λέϊζερ.
  4. Αν συμφωνήσει η UNESCO, θα απομένει να "συμμαχήσουμε" με τον Κεμάλ. Να ξαναδούμε, δηλαδή, τη χειρονομία καλής θελήσεως.
  5. Ευκαιρία, λοιπόν, να δούμε ευρύτερα το σύγχρονο κόσμο μας. Να δούμε, εγκαίρως!, τί έχουμε να αλλάξουμε στη ρίζα των διεθνών σχέσεων.
Τρίτον, εν τέλει, η αλήθεια. Τουτέστιν: η άποψη που θα επιβάλει η δυναμική των περιστάσεων.
Η στρατιωτική συμπεριφορά "Πορθητή", είναι απαράδεκτη στις μέρες μας. Οδηγεί σε ολοκαύτωμα. Η συμπεριφορά "Πορθητή" κατά τόπων λατρείας;
Και αναδρομικά.

19 Ιουλίου 2020

Κώστας Τζαναβάρας

Κυριακή 12 Ιουλίου 2020

Απέναντι στην κοροϊδευτική προπαγάνδα


Η τελευταία λέξη της μόδας, στην -κατ' ευφημισμόν- επικοινωνία, είναι ο απροκάλυπτος εμπαιγμός. Οι προπαγανδιστές, δεν ενδιαφέρονται καν για το πότε θα καταλάβει ο καθένας τον εμπαιγμό.
Οι περισσότεροι δέκτες, άλλωστε, ούτε πολυθυμούνται τί "ειδήσεις" κατανάλωσαν, ώστε να μπορούν να το σκεφθούν, αλλά ούτε έχουν και καμία διάθεση να εξετάσουν (πόσο μάλλον να παραδεχθούν) την περίπτωση να εξαπατήθηκαν.
Από την άλλη, όσοι καταλαβαίνουν τον εμπαιγμό, γρήγορα αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι και εύκολο ούτε να πείσουν κανέναν, ούτε φυσικά να οργανώσουν κάποιου είδους αντίσταση.

Για όσους χρειάζονται παραδείγματα, υπάρχουν άφθονα. Μόνον που χρειάζεται μία στοιχειώδης αντίληψη του τρόπου λειτουργίας των επικοινωνιακών τεχνασμάτων.
Ένα δημοσίευμα π.χ. που καταφέρεται αγρίως κατά πολιτικού προσώπου, αλλά του έχει μία φωτογραφία μέσα στην ομορφιά και την αυτοπεποίθηση, δεν είναι και πολύ δύσκολη άσκηση. Οι εντυπώσεις που μένουν, είναι της φωτογραφίας. Το κατεβατό, ακόμη κι αν τύχει να το διαβάσει κανείς, ξεχνιέται σε χρόνους χρυσόψαρου.
Μία φωτογραφία -άλλη περίπτωση- ευτραφούς υπουργού να κοιμάται στη Βουλή, είναι λίγο πιό δύσκολη άσκηση. Πολλοί νομίζουν ότι τον ρεζιλεύει. Επικοινωνιακά, όμως, μετράει το υποσυνείδητο σήμα: κοίτα ποιόν μας έχουν για υπουργό, και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα.

Η γενική ιδέα, για να καταλάβει κανείς, είναι να προσέχει και να διαχωρίζει το λεκτικό από το μη λεκτικό μήνυμα. Κι είναι στοιχειώδες: η προπαγάνδα απευθύνεται στο υποσυνείδητο.

Λογικά, ακολουθεί το απλό ερώτημα: γιατί το κάνουν; Γιατί μας εμπαίζουν οι κυβερνώντες μας, ανεξαρτήτως κόμματος. Η απάντηση, είναι εξ ίσου απλή: αυτός είναι ο πολιτισμός τους. Έτσι μόνον αποκτούν κάποια αξία. Επί πλέον, δεν είναι σε θέση να επικαλεσθούν κάποια επιτυχία.
"Παραφορέθηκε", λ.χ., ως επιτυχία η αυτοχειρία της καραντίνας. Καθώς δεν ήταν δυνατόν να απαντηθεί, όσον αφορά το σύμφωνο Τουρκίας-Λιβύης, η βασική φιλοσοφική ερώτηση "πώς είναι τούτο δυνατόν;", χρειαζόταν ακόμη και ο επικοινωνιακός εμπαιγμός, με τα περίφημα 50 εκ. ευρώ σε Μ.Μ."Ε" για την προβολή της καραντίνας από προθύμους τροφίμους.
Λογικά, πάντα, υποθέτει κανείς κάτι ακόμη: έχουν ανάγκη να εμπαίζουν διότι εμπαίζονται. Η αίσθηση ανημπόριας που μεταφέρουν, είναι δική τους ανημπόρια απέναντι σε νταήδες. Το "κάποτε θα πρέπει να σοβαρευτούμε", ούτως ειπείν, αφορά κι αυτούς.

Καθώς, λοιπόν, ­το να αντιλαμβανόμαστε καλά τί συμβαίνει, αποτελεί το ήμισυ του παντός, ας δούμε πόσο χαμηλά θα προσευχηθεί αυτή τη βδομάδα ο εξ Ανατολών γείτονας. Και τα ξαναλέμε για την ιταμή πρόκληση και τη λίρα.

12 Ιουλίου 2020

Κώστας Τζαναβάρας


Κυριακή 5 Ιουλίου 2020

Κοινωνικά δίκτυα και διακίνηση ιδεών



Η εντεινόμενη προεκλογική αντιπαράθεση στις ΗΠΑ, φέρνει ξανά στην επικαιρότητα το θέμα των απαγορεύσεων αναρτήσεων στα κοινωνικά δίκτυα, για λόγους ακαταλληλότητας του περιεχομένου τους.
Οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται και τα εκμεταλλεύονται, ως γνωστόν, έχουν δημοσιεύσει σχετική δεοντολογία, που απαγορεύει δημοσιεύματα που υποκινούν τη βία, το ρατσισμό, τη μισαλλοδοξία, την πορνογραφία κ.λ.π.
Μέχρι εκεί, τα πράγματα δείχνουν λογικά. Τα προβλήματα εμφανίζονται στην εφαρμογή.

Κατά πρώτον, υπάρχει το ερώτημα ποιός κρίνει την παραβίαση ή μη των κανόνων. Θεωρείται αυτονόητο να το κρίνει ο ιδιοκτήτης του μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Στο ίδιο πνεύμα, θεωρείται αυτονόητο να βάζει και τους κανόνες, αλλά και να τους ερμηνεύει. Αλλά βάσει ποιού ορισμού χαρακτηρίζεται ένα δημοσίευμα π.χ. ως ρατσιστικό ή πορνογραφικό;

Κάπου εκεί, ανακαλύπτει κανείς ότι έχουμε γυρίσει πολλά-πολλά χρόνια πίσω. Έχουμε γυρίσει στην εποχή της απόλυτης "βεβαιότητας" για τους κανόνες και τις παραβιάσεις τους. Στην εποχή όπου κάποιοι κρίνουν σε πρώτο και τελευταίο βαθμό το τί είναι παραβίαση και τί όχι.
Και η σχετική ποινή, ελάχιστα αιτιολογημένη, ουσιαστικά με την ανακοίνωση ενός επιγραμματικού χαρακτηρισμού, εκτελείται αμέσως.

Θα ήταν μάλλον μάταιο να απαντήσει κανείς με χαρακτηρισμούς. Ίσως, όμως, θα είχε κάποιο νόημα να διατυπωθούν εποικοδομητικές ερωτήσεις.
Δεν θα ήταν προτιμότερο να το κρίνει το κοινό; Αν ναι, να δούμε πώς;
Θα μπορούσε, πρώτον, να γίνεται άμεσα, βάσει ενός ατομικού προφίλ του χρήστη. Μπορεί να σχηματίζεται με απαντήσεις του σε ερωτηματολόγιο, όπως και με βάση "κατεβάσματα" δημοσιευμάτων από τον ίδιο το χρήστη.
Και δεύτερον, έμμεσα, θα μπορούσε ο χρήστης να αποδεχόταν κάποιο σύστημα κανόνων της αρεσκείας του, το οποίο θα υπήρχε στο πρόγραμμα του κοινωνικού μέσου.
Αν η ιδέα κρίνεται σκόπιμη, ή αν κριθεί σκόπιμη στο μέλλον, λόγω εκτράχυνσης του ζητήματος, τα σχετικά τεχνικά προβλήματα εφαρμογής αντιμετωπίζονται ευχερώς στην εποχή μας.

Κάπου εκεί, όμως, κρίνεται το κυριότερο: οι προθέσεις. Κι αν το πρόβλημα με τη βία, το ρατσισμό, τη μισαλλοδοξία, την πορνογραφία κ.λ.π. είναι τόσο μεγάλο, γιατί να μην ξανασκεφθούμε την ανωνυμία; Αν καταργούνταν, δεν θα άλλαζε άρδην το τοπίο;
Ίσως, καταλήγω, να είναι η ώρα για ένα κοινωνικό δίκτυο κάπως πιό προσεκτικό με την αξιοπρέπεια. Γιατί όχι, πιό φιλικό στη δημιουργικότητα αλλά και τον εποικοδομητικό διάλογο.
Ας είναι, τελικά, όχι μόνο ελληνοπρεπές αλλά και ελληνικό.

5 Ιουλίου 2020

Κώστας Τζαναβάρας