Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2024

Πού είναι η οδός Αμεινοκλέους; (jennysworld.gr 12 Φεβρουαρίου 2024)

 

Η ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ του τίτλου έχει πιθανότατα απάντηση απορίας του στυλ "Αμεινοκλέους είπες; ... πού σου είπαν;" -σωστά; Προσωπικά δεν ξέρω οδό με τέτοιο όνομα στην γενέτειρά μου Κόρινθο. Κι αν έχει τέτοιο όνομα κάποιο δρομάκι, κακώς έχουμε δώσει αυτό το όνομα σε δρομάκι.

ΣΠΕΥΔΩ ΝΑ ΔΗΛΩΣΩ ότι ούτε εγώ είχα ακουστά το όνομα Αμεινοκλής, μέχρι πριν λίγο καιρό που το έψαξα. Μέχρι που έψαξα, δηλαδή, το σε ποιόν οφείλεται το πλέον σημαντικό επίτευγμα της αρχαίας Κορίνθου. Επίτευγμα με υψηλή σημασία τόσο για την Ελλάδα όσο και για τον Πολιτισμό μας.

Να μην το παιδεύω άλλο: ο Αμεινοκλής φέρεται ως ο εφευρέτης της τριήρους. Και στην τριήρη οφείλεται και η ναυτική υπεροχή της Κορίνθου, και μετά της Ελλάδας, αλλά και η σωτήρια Νίκη στην Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

ΔΕΝ ΚΡΥΒΩ ότι επιχειρώ προβοκάτσια, και μάλιστα τριπλή -όσες και οι σειρές κουπιών στο περιώνυμο επίτευγμα των αρχαίων κατοίκων της περιοχής μας.

Η ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ είναι η ανατρεπτική εισαγωγή στο σημερινό θέμα, με το οποίο επανέρχομαι στο πάντα φιλόξενο jenny's world. Θα φανεί αν καταγράφηκε η απουσία κάποιων μηνών.

Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ αφορά τους ιστορικούς ή/και φιλολόγους. Ως τοπογράφος μηχανικός, και ερασιτέχνης φιλόλογος, δεν έχω ασφαλείς πηγές και πληροφορίες επί του θέματος. Αν μη τι άλλο, θα ήθελα να ξέρω γιατί δεν έχουμε σίγουρη απάντηση σχετικά με την πατρότητα μιάς τόσο σημαντικής εφεύρεσης.  Γιατί λ.χ. στην γνωστή "Βίκι" αναφέρεται ως "ενδεχομένως" εφευρέτης; Είναι πράγματι πρόβλημα πηγών; ή είναι μία από τις γνωστές τρικλοποδιές των γνωστών αντιπάλων μας;

Η ΤΡΙΤΗ ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ είναι ο αντιπερισπασμός στο κλίμα που επικρατεί εσχάτως στα δημοτικά μας. Ίσως δεν είναι λίγοι, ή αμεληταίοι, όσοι θα προτιμούσαν να συζητάμε για την Ιστορία της πόλης και τις αντίστοιχες προσδοκίες και επενδύσεις μας.

Θα επιχειρήσω, μάλιστα, να ενισχύσω τον αντιπερισπασμό στην σε πλήρη εξέλιξη κλωτσοπατινάδα, με έναν γρίφο. Πολύ απλά, θεωρώ επίκαιρο το γνωστό ως "κόλπο των τσαντάκηδων".

Εν ολίγοις: Αφού ο πρωταγωνιστής πάρει την τσάντα, τρέχει. Στην πρώτη διασταύρωση, δίνει με τρόπο την κλεμμένη τσάντα στον συνεργό που φεύγει κάθετα. Ο τσαντάκιας συνεχίζει και τρέχει ευθεία. Κάποια στιγμή, λαχανιασμένος, σταματάει να τρέχει. Τον φθάνουν οι διώκτες του, του ζητούν την τσάντα, κι αυτός ρωτά απορημένος: "ποιά τσάντα;"

 

Αλλά μπορεί να κάνω και λάθος.

 

Διμηνιό 12 Φεβρουαρίου 2024

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας

Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

Γάμος ή pride;

ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΦΘΑΣΕΙ ο πολιτικός διάλογος για τον γάμο μεταξύ ομοφυλοφίλων [ένας Θεός να τον κάνει διάλογο], ίσως είναι ματαιοπονία ένα άρθρο γνώμης από έναν απλό πολίτη. Αν χρειάζεται επιχείρημα, ο αναγνώστης θα κρίνει αν περνάω το τεστ του Περικλή: "Χαλεπόν γαρ μετρίως ειπείν ενώ μόλις και η δόκησις της αληθείας βεβαιούται". Το νόημα: Είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς δημοσίως με επιτυχία, ενώ δύσκολα αναγνωρίζεται ακόμη και η προσπάθειά του να πει την αλήθεια.

Πρόταση: Να τα βάλουμε σε μία λογική σειρά;

ΠΡΩΤΟΝ, λοιπόν, ερωτώ ευθέως: Γιατί επιδιώκεται να ονομασθεί γάμος η επίσημη σχέση δύο ομοφυλοφίλων; γιατί, λόγου χάριν, να μην ονομασθεί pride; γιατί να ονομάζονται με μία λέξη δύο ανόμοιες σχέσεις; γιατί το όνομα μιάς σχέσης να αποδοθεί και στην αντίθετή της;

Πιθανότατα το επίμονο ερώτημα φαίνεται κάπως περιττό, ή ασήμαντο -μπορεί και κουτό. Θα προσπαθήσω να στοιχειοθετήσω ότι είναι ακροκλώστειο. Δική μου η λέξη, μην την ψάξετε σε λεξικά. Πολύ απλά, θεωρώ ότι το ως άνω ερώτημα πιάνει την άκρη της κλωστής. Αποκαλύπτει προθέσεις αλλά και σύγχυση.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ, η απάντηση που θα προβαλλόταν, αν! απασχολούσε το ως άνω ερώτημα, θα ήταν φυσικά η ισότητα. Αφού θέλουμε ίσα δικαιώματα, θα έχουμε και το ίδιο όνομα -το επιχείρημα. Γάμο οι ετεροφυλόφιλοι; γάμο και οι ομοφυλόφιλοι!

Κατ' αυτή τη λογική, βεβαίως, θα άλλαζαν πολλά στο λεξιλόγιό μας. Τουτέστιν: όσοι έχουν ίδια δικαιώματα, θα έχουν και το ίδιο όνομα. Αυτό δεν υποστηρίζεται;

ΤΡΙΤΟΝ, η λογική δίνει αποστομωτική απάντηση. Θα βάλουμε, δηλαδή, ένα όνομα για τη σχέση ομοφυλοφίλων (π.χ. pride), και ΜΕΤΑ [μετά!!] θα νομοθετήσουμε την ισότητα μεταξύ γάμου και pride. Και θα καθορίσουμε και μία ακόμη λέξη που να εκφράζει μαζί τον γάμο και το pride.Νομίζω υπάρχει, λέγεται συμβίωση.

ΤΕΤΑΡΤΟΝ, όμως, κάπως έτσι ξεκαθαρίζουν τα πράγματα. Άλλα δικαιώματα είναι γενικά, άλλα είναι ειδικά. Άλλα δικαιώματα αφορούν τη συμβίωση. Άλλα δικαιώματα αφορούν μόνον τον γάμο. Άλλα δικαιώματα αφορούν μόνο το pride. Και θα τα εξετάσουμε ένα-ένα αυτά τα δικαιώματα -όχι συλλήβδην. Σωστά;

ΠΕΜΠΤΟΝ, κάτι μάλλον ξεχασμένο: δεν υπάρχουν μόνον δικαιώματα. Υπάρχουν και υποχρεώσεις. Άλλες υποχρεώσεις αφορούν τη συμβίωση. Άλλες υποχρεώσεις αφορούν μόνον το γάμο. Άλλες υποχρεώσεις αφορούν μόνον το pride. Όχι;

ΠΑΡΕΜΠΙΠΤΟΝΤΩΣ αναδεικνύεται, φρονώ, και κάποιο αλλιώτικο ζήτημα. Κάπου πρέπει να βρούμε το θάρρος να φτιάχνουμε καινούργιες λέξεις. Το pride, σαν το αντίστοιχο του γάμου στους ομοφυλόφιλους, δεν είναι ανάγκη να αποδοθεί με κάποια υπάρχουσα λέξη, ούτε με κάποια σύνθεση υπαρχουσών λέξεων. Μπορεί να επινοηθεί ακόμη και καινούργια ρίζα. Έχουμε μάλλον ξεχάσει ότι οι φθόγγοι της ελληνικής γλώσσας έχουν νόημα, και το νόημα της λέξης προκύπτει από το νόημα των φθόγγων που την αποτελούν.

ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ, ισχυρίζομαι, μπαίνουμε σε ένα μονοπάτι λογικής. Ξεχωρίζουν οι προθέσεις. Και -φευ!- δεν μπορούν να κρυφθούν πίσω από δικαιολογίες.

Να το ψάξουμε;  

 

Κόρινθος 15 Ιανουαρίου 2024

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας

 


 

Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

Ποιός είναι ο φθηνότερος πάροχος ενέργειας; (Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ φ.1874/11.1.2024)

Η ΩΣ ΑΝΩ ΕΡΩΤΗΣΗ απασχολεί, ιδίως αυτές τις μέρες, πολλούς Έλληνες. Τόσο, που μάλλον δεν πάει το μυαλό μας ότι υπάρχουν κι άλλες απαντήσεις. Εκτός από το όνομα κάποιας από τις εταιρείες-παρόχους, εννοώ.

ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ, πάντως, είναι αυτή ακριβώς: "ο ήλιος" -τουλάχιστον για την ηλιόλουστη χώρα μας. Με το σωστό ηλιασμό/αερισμό του σπιτιού μας, μπορούμε να γλυτώνουμε ενέργεια που αλλιώς θα αγοράζαμε.

Με το σωστό ηλιασμό/αερισμό γλυτώνουμε ενέργεια για θέρμανση το χειμώνα. Επίσης γλυτώνουμε από το κόστος αφύγρανσης, είτε το ξέρουμε είτε όχι. Το καλοκαίρι, πάλι, γλυτώνουμε από το κόστος ψύξης με κλιματιστικό.

Το πόσο φθηνότερα θα μας έρθει έτσι η ενέργεια είναι και θέμα σπιτιού. Παίζει ρόλο η αρχιτεκτονική, ο προσανατολισμός, το αν είναι διαμπερές, η μόνωση κ.λ.π. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, όμως, δεν είναι μόνον η οικονομία ενέργειας αλλά και το αποτέλεσμα. Είναι άλλη "ατμόσφαιρα". Χώρια που είναι και πιό υγιεινό.

ΟΛΟ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ, αν είναι μυστικό, είναι ότι άλλες ώρες ανοίγουμε τα παράθυρα το χειμώνα κι αλλες το καλοκαίρι. Αντιστίχως: άλλες ώρες κλείνουμε ερμητικά τα παράθυρα το χειμώνα και άλλες το καλοκαίρι. Το τονίζω: ερμητικά.

ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ, για μιά τέτοια εξοικονόμηση ενέργειας, δεν είναι πρακτικής φύσεως. Τα όποια πρακτικά προβλήματα δεν είναι άλυτα πριν προσπαθήσουμε να τα λύσουμε. Το βασικό πρόβλημα, εννοώ, είναι η "μη-προσπάθεια", είναι εγκεφαλικό. Και ονομάζεται ακριβώς "πνευματική οκνηρία".

Ο πνευματικά οκνηρός, πρώτα απ' όλα, έχει τις φαεινές ενστάσεις του: δεν είναι πάροχος ενέργειας ο ήλιος, γιατί δεν τον πληρώνουμε, σωστά; Περισσότερο, είναι που βλέπει "βουνό" τα πρακτικά προβλήματα. Λόγου χάριν, έχει την απόλυτη πεποίθηση ότι, αφού δεν μπορεί λόγω εργασίας να αερίζει τις ημέρες εργασίας, έχει κάθε λόγο να μην αερίζει και στις αργίες.

Αν το φιλοσοφήσουμε λιγάκι, νομίζω γίνεται εμφανής ο εγκλωβισμός της σκέψης μας στις ισοπεδωτικές λύσεις. Το πρόβλημα, δηλαδή, με τον αερισμό/ηλιασμό είναι που δεν ισχύει για όλες τις μέρες. Ενώ το κουμπί της σόμπας γυρίζει όλες τις μέρες. Σαφές;

ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΚΑΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ, στο ερώτημα του τίτλου, προκύπτει από κάτι ακόμη απλούστερο σε σύγκριση με τον κοπιώδη αερισμό/ηλιασμό. Τί λύσεις έχουμε όταν θέλουμε να πάμε για ύπνο αλλά είναι κρύα τα πόδια μας. Η λύση του οκνηρού είναι να ανάψει τη σόμπα του υπνοδωματίου. Η εναλλακτική λύση είναι 2-3 δεκάδες ακροστασιών ποδιών. Το έχουμε δοκιμάσει;

ΤΟΥΤΕΣΤΙΝ: έχουμε δοκιμάσει το σύστημα των σωστών λύσεων, που είναι και καλύτερες και φθηνότερες;

 

Κόρινθος 26 Δεκεμβρίου 2023

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός-συγγραφέας



 

Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

Το δόγμα Kaloy κι εμείς (Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ φ.1873/4.1.2024)

«Η εκάστοτε φι­λοσοφική ενατένιση, στη μονομέρειά της ή στη γενικότητά της, καθορίζει την κοίτη που ακολουθεί ο ρους της Ιστορίας των ανθρώ­πων, είτε αυτοί το ξέρουν είτε όχι.» Αυτή η θεμελιώδης φιλοσοφική αρχή, έχει διατυπωθεί από τον αείμνηστο συμπολίτη μας Δρα Φιλοσοφίας Νίκο Καλογερόπουλο (1924-2015), στο βιβλίο του "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΚΕΨΗ" (εκδ. ΚΥΡΟΜΑΝΟΣ 2007, σελ.13).

Γνωστός στη δεύτερη πατρίδα του Ελβετία ως Nicolas Kaloy, είχε ασχοληθεί με κορυφαία ζητήματα της Φιλοσοφίας και της ανθρωπότητας. Το ως άνω δόγμα, μάλιστα, μπορεί να χαρακτηρισθεί δόγμα δογμάτων, καθώς αφορά την θεμελιώδη φιλοσοφική αρχή οποιασδήποτε ιδεολογίας.

 

ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΟΥ ΔΟΓΜΑΤΟΣ KALOY είναι η κυριαρχία του πνεύματος στην ανθρώπινη Ιστορία. Και θα πρέπει να προσέξουμε ότι αναφέρεται στην "εκάστοτε φιλοσοφική ενατένιση", ανεξάρτητα από την δικαίωσή της επί της ουσίας. Ισχύει το δόγμα, δηλαδή, είτε αυτή η ενατένιση είναι καλή είτε όχι.

Από την άλλη, η στιβαρή αυτή θέση αντιτάσσεται απέναντι στα γνωστά περί κυριαρχίας της ύλης.

ΥΠΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ, ο Νίκος Καλογερόπουλος είχε ευθέως καυτηριάσει την κρατούσα ενατένιση της εποχής μας. Θεωρούσε ότι κυριαρχεί η "φιλοσοφία" των τηλεοπτικών αστέρων, αυτών που παίρνουν τις συνεντεύξεις, κατευθύνουν τις πολιτικές συζητήσεις, εκφωνούν τις ειδήσεις.

Θύμιζε τακτικά, μάλιστα, την ταινία-αριστούργημα του μεσοπολέμου "Πολίτης Καίην". Ο πρωταγωνιστής, μεγιστάνας του τύπου, ερωτάται "Τί θα πει ο κόσμος;" Και απαντά πλήρης αλαζονείας: "Ο κόσμος θα πει αυτό που θα του πούμε εμείς να πει".

ΤΟ ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ: ποιά σοβαρή φιλοσοφική ενατένιση θα μπορούσε, ή θα έπρεπε, να καθορίζει τον ρου της Σύγχρονης Ιστορίας, σύμφωνα με το δόγμα Kaloy; 

Εξ ίσου αβίαστη, φρονώ, είναι και η απάντηση: ΟΧΙ κάποια που απέτυχε. Δεν θα μπορούσε να καθορίζει τον ρου της Σύγχρονης Ιστορίας λ.χ. ο Πλατωνισμός, ενώ δεν απέτρεψε την κυριαρχία της "φιλοσοφίας" των τηλεοπτικών αστέρων.

Κάπως έτσι, ο εδώ συλλογισμός, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι μεγάλες φιλοσοφικές ενατενίσεις του παρελθόντος δεν ανταποκρίθηκαν στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας μας. Και εμφανώς δεν μπορεί η αρχαία φιλοσοφία να δώσει πλήρεις απαντήσεις στα μεγάλα ερωτήματα της εποχής του διαδικτύου και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τουλάχιστον, χωρίς εκτεταμένες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις.

ΤΕΛΕΙΩΣ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ και το πλέον κρίσιμο ερώτημα: πώς θα ξεχωρίσει η σύγχρονη φιλοσοφική ενατένιση που θα καθορίσει την κοίτη που θα ακολουθήσει ο ρους της Σύγχρονης Ιστορίας των ανθρώπων; Θα την καθορίσει το κράτος; οι πολιτικοί; η Ακαδημία και τα πανεπιστήμια; η τηλεόραση και τα μεγάλα συμφέροντα; ο όχλος, μήπως, και οι δημοσκοπήσεις; η "κουτσή μαρία" και οι αξιοθρήνητες συλλογικότητές της;

Τί από όλα αυτά μπορεί να σκεδάσει τα "σημάδια παλιμβαρβαρισμού", κατά την εύστοχη διατύπωση του καθηγητή Φιλοσοφίας κ. Χρήστου Γιανναρά; "Εκούσια και πανηγυρικά ετοιμάζουμε καινούργιο είδος ανθρώπου, άγευστου μητρικής στοργής και πατρικής βοήθειας, εκ προοιμίου θύματος της εγωπάθειας και της ακοινωνησίας", συνεχίζει (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 24.12.23). Ποιός αντιτάσσει κάτι ισχυρότερο; ποιος προτείνει νόημα για τον άνθρωπο και την κοινωνία; ποιός προβάλλει αντιπρόταση, χωρίς να γίνεται καταγέλαστος;

ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ. Είναι τέτοια η "θερμοκρασία" που ανεβάζει αυτή ειδικά η κρίση, ώστε τίποτα το ψεύτικο δεν μπορεί να επιβληθεί από οποιοδήποτε σύστημα. Όσο ισχυρό και να [νομίζει ότι] είναι...

Θα επικρατήσει, πολύ απλά, ένα από τα εξής δύο. Ή κάτι πέρα από τα ανθρώπινα, μαζί και η τύχη. Ή μία νέα ιδεολογία που θα σαρώσει όλη την ψευτιά του σημερινού συστήματος. Μία ιδεολογία που θα ξεχωρίσει "σαν τη μύγα μεσα στο γάλα" από την αξία της, από την ευστοχία των λύσεων, από τις χειροπιαστές αποδείξεις.

"Ιδού η Ρόδος";

 

Κόρινθος 2 Ιανουαρίου 2024

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας              

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023

Τί θα ήταν ελληνοπρεπής πολιτιστική διπλωματία; (Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ φ.1870/14.12.2023)

ΚΑΤΑ ΡΗΤΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΘΕΣΗ, "η αξιοποίηση της πολιτιστικής διπλωματίας, ως εργαλείο ανάδειξης και εξωστρέφειας του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού", αποτελεί "στρατηγική προτεραιότητα" της χώρας.  Με επενδύσεις "πάνω στις ισχυρές βάσεις που υπάρχουν στον πολιτισμό", σκοπείται η απόκτηση "αυξημένης εξωστρέφειας σε πολλούς διαφορετικούς τομείς". Και, ως τέτοιοι τομείς, κατονομάζονται "οι παραστατικές τέχνες, ο κινηματογράφος, οι τηλεοπτικές σειρές και το βιβλίο".

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ότι πρόκειται για θέση που συνδυάζει μετρημένα το ρεαλισμό και τη σύνεση με την αισιοδοξία και τη φιλοδοξία. Δεν υπάρχει καμία έπαρση, εννοώ, ούτε υπεραισιοδοξία, για την τελική έκβαση της σύγχρονης κρίσης της χώρας μας. Βαθειά κρίση εθνικής ταυτότητας, που αριθμεί τουλάχιστον δύο αιώνες, και που απλώς οξύνθηκε τις τελευταίες δεκαετίες.

ΑΥΤΗ Η ΒΑΘΕΙΑ ΚΡΙΣΗ, όμως, είναι λογικό να υποθέσουμε ότι προορίζεται να "υποχρεώσει" τον Γερμανό φιλόσοφο Φρίντριχ Νίτσε (1844-1900) να "επαναλάβει" το ασύλληπτο "Πόσο θα υπέφερε αυτός ο λαός για να μπορέσει να γίνει τόσο ωραίος !" ("Η γέννηση της τραγωδίας"). Είναι λογικό δηλαδή να περιμένουμε ότι, αυτή η υπαρξιακών διαστάσεων κρίση της σύγχρονης Ελλάδας, θα οδηγήσει εν τέλει σε αναγέννηση που θα εκπλήσσει. Σε ένα νέο ελληνικό πολιτισμό.

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΑΠΕΙΝΗ ΜΟΥ ΑΠΟΨΗ, σε αυτήν την -κατ' ευχήν!- θετική έκβαση της κρίσης οφείλουμε και χρειάζεται να επενδύσουμε. Και η επένδυση αυτή θα πρέπει να πείθει ανά τον πλανήτη ώστε να ΠΡΟΕΞΟΦΛΕΙΤΑΙ αυτή η θετική έκβαση της σύγχρονης ελληνικής κρίσης. Να προεξοφλείται σταδιακά, και όλο και πιό βάσιμα.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, πάντως, είναι από χρόνια στις προβλέψεις και τις προσδοκίες του πνευματικού κόσμου ανά τον πλανήτη. Εμείς είναι που δεν το πολυπιστεύουμε, ίσως ευλόγως. Ημεδαποί πολιτικάντηδες, άλλωστε, συμβάλλουν στη σύγχυση με καπηλεία και δημαγωγία. Ή, στην άλλη πλευρά, με συστηματική μειοδοσία.

ΣΚΙΡΤΗΜΑ ΒΑΣΙΜΗΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ, που είναι το πρώτο και απόλυτο προαπαιτούμενο, είναι η σεμνή και ταπεινή αρθρογραφία. Τουτέστιν: Πολιτιστική διπλωματία της Ελλάδας, σαν να επρόκειτο για πολιτιστική διπλωματία οποιουδήποτε κράτους. Αυτό είναι σε θέση να εμπνεύσει σοβαρότητα [όχι στην κάθε "κουτσή Μαρία" αλλά] στους σοβαρούς των στρατηγικών επενδύσεων. Εκεί θα κριθεί και το ακριβές νόημα της "άγνωστης" λέξης του τίτλου.

 

Κόρινθος 11 Δεκεμβρίου 2023

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας

Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2023

"Το μέλλον ανήκει στην Κορινθία" (Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ, φ.1868/1.12.2023)

Η φράση-πρόβλεψη του τίτλου ανήκει στον απερχόμενο Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα. Εκφωνήθηκε προσφάτως στα εγκαίνια του "Ολοκληρωμένου έργου προστασίας της όδευσης της αρχαίας Διόλκου", του "τεράστιου έργου της αρχαιότητας που αποτέλεσε πηγή πλούτου και ισχύος για την Κόρινθο εκείνης της εποχής".

Σκοπός του εγκαινιασθέντος έργου είναι η "μακροχρόνια προστασία της όδευσης της αρχαίας Διόλκου από την θαλάσσια διάβρωση". Και προβλέπεται να ακολουθήσουν [1] εργασίες συντήρησης των μελών, [2] αποκατάσταση του μνημείου και [3] ανάδειξή του.

ΥΠΟ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΙΔΕΑ "Όλα είναι πολιτισμός", ταυτόχρονα, γινόταν αναφορά σε "πλέγμα" άλλων έργων πολιτισμού στο Νομό, ύψους δαπάνης 11 εκ. ευρώ. Όπως σημείωσε ο κ. Νίκας, “υπάρχει στην περιοχή της Κορινθίας -όνομα παγκοσμίως γνωστό- πλήθος αρχαιολογικών χώρων που πρέπει να αναδειχθούν".

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ, ο συντοπίτης μας Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Χρίστος Δήμας, υπογράμμισε την "διαχρονικότητα" των έργων στην περιοχή του Ισθμού, την "πύλη της Πελοποννήσου”. Καθώς το ενδιαφέρον του για έργα πολιτισμού στον Νομό ήταν ήδη έντονο και συνεχές, καταλαβαίνει κανείς τί σημαίνει η νέα κυβερνητική υπογραφή του. Λογικά, δεν θα αργήσουμε να δούμε και στο Νομό μας "ψηφιακά ταξίδια"...

ΕΠΙ ΠΛΕΟΝ, υπάρχουν και πάμπολλα έργα πολιτισμού στον Νομό -εκτός αρμοδιότητας της Περιφέρειας. Αρκεί μιά ματιά στους δύο μεγαλύτερους δήμους μας: Ο Δήμος Κορινθίων ετοιμάζεται για τα έργα πολιτισμού στα δεκάδες στρέμματα "μπαζωμάτων", ενώ ο Δήμος Σικυωνίων αναμένεται ευλόγως να ολοκληρώσει τα φιλόδοξα έργα πολιτισμού του.

Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ όλων αυτών, είναι αναντίρρητα πραγματική αλλαγή όψης. Αρκεί, όμως, για να στηρίξει την θερμά αισιόδοξη  πρόβλεψη του τίτλου; και ποιό το ακριβές νόημα της; Αρκεί να γίνονται έργα για να προοδεύσουμε πολιτιστικά;

Φθάνει, η πολιτιστική υποδομή επιπέδου, για να προκύψει πολιτιστική άνοιξη; Φθάνει, η ανάδειξη του Διόλκου, για να προκύψει αξιόλογο αποτέλεσμα -έστω τουριστικό; Φθάνει, η κατασκευή ενός θεάτρου, για να προκύψουν θίασοι και θεατές;

Να το πω κι αλλιώς: αυτό που μας λείπει είναι οι πολιτιστικές υποδομές ή η πολιτιστική διάθεση; Μήπως, ερωτώ ως "δικηγόρος του διαβόλου", απεδείχθη ακατάλληλο ή ανεπαρκές λ.χ. το Δημοτικό Θέατρο της Κορίνθου; έχει ανεπαρκή σκηνή ή λίγα καθίσματα;

Μήπως, εν τέλει, υποβαθμίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας, το κοινωνικό αποτέλεσμα;

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΙΓΟΥΡΟΣ, τολμώ να πω, ότι δεν ξεχάσθηκε να αναδειχθεί ο Δίολκος ως έμπνευση, ως επινόηση. Αν θα αναδειχθεί, δηλαδή, ο πρωτοποριακός χαρακτήρας του έργου, η στιβαρή τόλμη των εμπνευστών του. Θα προβληθεί ταυτόχρονα, αναρωτιέμαι, ότι ο βασικός συνετελεστής του πρωτοποριακού έργου του Διόλκου, έχει την πατρότητα και του Δελφικού Προστάγματος "ΜΕΛΕΤΑ ΤΟ ΠΑΝ";

Η ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΛΚΟΥ, ο σχεδιασμός του, τεχνικός και οικονομικός, η μακροχρόνια λειτουργία και εκμετάλλευσή του, ήταν ίσως το κυριότερο επίτευγμα της αρχαίας Κορίνθου. Ήταν ξεχωριστό δείγμα πνεύματος εμπνευσμένης και αποδοτικής δημιουργικότητας. Μαζί με την εφεύρεση της τριήρους και του χαλιναριού, του διθυράμβου και των μελανόμορφων αγγείων. Μαζί και με τα παραδοσιακά ελεύθερα συσσίτια, το βάθρο της αξιοζήλευτης κοινωνικής συνοχής της πάμπλουτης αρχαίας Κορίνθου.

ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ την αξία των πολιτιστικών υποδομών, νομίζω αξίζει να αναρωτηθούμε: ποιό το κρίσιμο αποτέλεσμα; Αξίζει, εννοώ, να δούμε κ-α-ι μία άλλη διάσταση του θέματος. Μιλώντας για τον Δίολκο, μπορούμε να φαντασθούμε ανάδειξη ανάλογη προς την Ολυμπία: προηγμένης τεχνολογίας φυσική αναπαράσταση του διόλκου πλοίων της εποχής του Περιάνδρου. Αβίαστα διδακτική.

ΕΝ ΟΛΙΓΟΙΣ: Πολύ καλά τα έργα πολιτιστικής υποδομής, αλλά θα ήταν σαφώς πιό εξασφαλισμένο το μέλλον της Κορινθίας αν συνδυαζόταν η ανάδειξη του Κορινθιακού Πνεύματος. Τόλμη σκέψης και δράσης.

 

Κόρινθος 19 Νοεμβρίου 2023

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023

Δύο είδη δημοτικών συμβούλων (Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ φ.1860/5.10.2023)

Εν όψει δημοτικών εκλογών και σταυροδοτήσεων, κάθε σκεπτόμενος πολίτης προσπαθεί να διαμορφώσει δικά του κριτήρια. Σαφή και λογικά κριτήρια, τα οποία να πρυτανεύσουν στις προσωπικές του επιλογές. Σε αυτά τα πλαίσια, αξιολογεί το ρόλο του φύλου, της ηλικίας, της μορφώσεως, της εμπειρίας κ.α. στοιχείων των υποψηφίων. Ή, πάλι, σταθμίζει τις επιλογές του για δήμαρχο και δημοτικούς ή τοπικούς συμβούλους, αν βρίσκεται σε δίλημμα επιλογής ψηφοδελτίου.

ΕΧΩ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ, όμως, ότι σε αυτή τη διαδικασία -εκτός των άλλων- μάλλον υποβαθμίζεται ένα σημαντικό κριτήριο, κρίσιμο για την επόμενη ημέρα του Δήμου. Τί εννοώ: την 1η Ιανουαρίου 2024 οι εκλεγμένοι δημοτικοί σύμβουλοι θα χωρισθούν σε δύο είδη. Μοιραία.

Το ένα είδος δημοτικών συμβούλων, λοιπόν, οι περισσότεροι, όχι μόνον αντιπολιτευόμενοι. Και θα καταλάβουν μία θέση στην γνωστή αίθουσα συνεδριάσεων, αναλαμβάνοντας μία γενική φροντίδα να εκπροσωπήσουν επαξίως τους δημότες. Διόλου ευκαταφρόνητος ο ρόλος τους. Η ουσία της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας -εν ολίγοις.

Οι συνάδελφοί τους του άλλου είδους, όμως, θα αναλάβουν κ-α-ι ειδικά καθήκοντα. Εκτός από την ως άνω γενική φροντίδα, θα αναλάβουν αντιδήμαρχοι ή πρόεδροι οργάνων του Δήμου. Θα αναλάβουν δηλαδή προσωπικά καθήκοντα εκτελεστικής μορφής.

ΤΟ ΤΙΘΕΜΕΝΟ ΕΡΩΤΗΜΑ, φρονώ!, είναι ακριβώς αυτό: πώς διασφαλίζεται ότι ο επόμενος Δήμαρχος θα έχει στη διάθεσή του επαρκείς επιλογές δημοτικών συμβούλων που θα τον υποστηρίξουν στα εκτελεστικά του καθήκοντα; Θα υπάρξουν, βεβαίως, δημοτικοί σύμβουλοι οι οποίοι δεν θα θέλουν να αναλάβουν προσωπικά καθήκοντα εκτελεστικής μορφής, καθώς δεν θα έχουν κάτι τέτοιο στις προτεραιότητές τους.

Από την άλλη, πιθανότατα, θα υπάρξουν και δημοτικοί σύμβουλοι οι οποίοι δεν θα μπορούν να αναλάβουν προσωπικά καθήκοντα εκτελεστικής μορφής. Κυρίως, γιατί δεν θα έχουν τα αντίστοιχα προσόντα, γενικά ή/και ειδικά.

Αθροίζοντας, συνεπώς, αυτούς που δεν θα επιθυμούν και αυτούς που δεν θα μπορούν να αναλάβουν εκτελεστικά καθήκοντα, είναι ενδεχόμενο να προκύψει πρόβλημα.

ΠΟΛΛΟΙ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ότι το σχετικό πρόβλημα αφορούσε ειδικά και μόνον την προηγούμενη τετραετία 2019-2023. Και έχουν σε μεγάλο βαθμό δίκιο. Είναι άλλο να βρίσκεις αντιδημάρχους και προέδρους ξεκινώντας από 8-9 δικούς σου δημοτικούς συμβούλους, κι άλλο από κάπου 25. Ο προηγούμενος εκλογικός νόμος, με την απλή αναλογική εκπροσώπηση, χωρίς την αναγκαία κουλτούρα συγκλίσεων, δυσκόλεψε τις ...δυσκολίες.

Επιστρατεύτηκε, θυμίζω, νεώτερος Νομοθέτης περί κυβερνησιμότητας. Και απλώς αργήσαμε όσο χρειάσθηκε για να κριθεί οριστικά αντισυνταγματικός. Ας μην το ξεχνάμε, ιδίως την ώρα που κρίνουμε απολογισμούς. Σωστά;

ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΗΤΑΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ 2019, και μόνον. Μακάρι. Αλλά καλύτερα -προτείνω- να δούμε κάπως νηφάλια τις επιπτώσεις από τις νεώτερες αλλαγές. Έχουμε, με τον τωρινό εκλογικό νόμο, γενναία αύξηση του αριθμού των υποψηφίων δημοτικών και κοινοτικών συμβούλων. Πώς θα επηρεασθεί, άραγε, η σταυροδοσία;

Υπάρχει, ως γνωστόν, το θέμα με τις αξιοκρατικές σταυροδοσίες. Θυμίζω: Στην πράξη, οι περισσότεροι εκλογείς σταυροδοτούν πρώτα συγγενείς, φίλους και γνωστούς. Κι αν περισσέψει κάτι, σταυροδοτούν και άλλους άξιους. Τί θα γίνει, εν τέλει, τώρα που οι συγγενείς, φίλοι και γνωστοί είναι -κατά τεκμήριο- πολύ περισσότεροι;

Μήπως, απεύχομαι!, θα περιορισθούν δραστικά οι αξιοκρατικές σταυροδοσίες;

Μήπως, αναρωτιέμαι, θα υπάρχουν λίγοι εκλεγμένοι δημοτικοί σύμβουλοι, που και να θέλουν και να μπορούν να αναλάβουν εκτελεστικά καθήκοντα; Ή, έστω, μήπως θα έχουν εκλεγεί με αποκαρδιωτικά λίγους σταυρούς;


ΩΣ ΑΠΛΟΣ ΔΗΜΟΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ, θα ζητούσα κάτι πολύ απλό από τους υποψηφίους δημάρχους. Να ονοματίσουν τους υποψηφίους τους για τα σημαντικότερα πόστα, σύμφωνα με το πρόγραμμά τους. Έτσι θα αναγνωρισθούν και θα ενισχυθούν από τους δημότες οι απαραίτητοι να αναλάβουν προσωπικά εκτελεστικά καθήκοντα.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ. Εν όψει μεγάλων έργων στην περιοχή των γνωστών "μπαζωμάτων" στον Άγιο Νικόλαο, προφανώς η θέση Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών αναβαθμίζεται. Κι όσοι υποψήφιοι δήμαρχοι σκέπτονται να επενδύσει ο Δήμος στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της Κορίνθου, θα χρειασθεί να ενισχύσουν την πειστικότητά τους προτείνοντας δημοσίως υπεύθυνο άτομο που να συνδυάζει πολιτισμικό επίπεδο με οργανωτικές ικανότητες.

Με άλλα λόγια: "ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ"...

 

Κόρινθος 28 Σεπτεμβρίου 2023

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας