Παρασκευή 15 Απριλίου 2016

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ




Φίλες/Φίλοι,

Για όσες και όσους ενδιαφέρονται για το πώς αντιλαμβάνομαι και προωθώ την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΝΗΣΗ, έχω να πω τα εξής :

Πρώτον, το βασικό πολιτικό κείμενο είναι το άρθρο «Έλληνες ξανά !», που δημοσιεύθηκε στην ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ (φ.1441/26.3.15).
Το ίδιο θέμα, αναπτύσσεται ευρύτερα στο άρθρο «Τοτρίλημμα του σύγχρονου Έλληνα» (19.7.15).
Σε αυτά τα πλαίσια, εξελίσσεται, αργά και σταθερά, η μακρόπνοη προσπάθεια εκ βάθρων αλλαγής θεσμών και νοοτροπίας.

Δεύτερον, η βασική φιλοσοφία αναφέρεται παραστατικά στο από 28.3.16 βιβλίο «ΟΔΟΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ», που κυκλοφορεί ελεύθερα στο διαδίκτυο.
Πρόκειται για πρωτότυπη και ανατρεπτική ματιά στα Ομηρικά Έπη. Καθώς, ως γνωστόν, ο Όμηρος είναι αναντίρρητα η βάση του Ελληνικού Πολιτισμού, και κατ’ επέκταση του σύγχρονου πολιτισμού, είναι ευνόητο τι θα σήμαινε το να ευσταθεί αυτή η «ανατρεπτική ματιά».
Αυτό ακριβώς τίθεται στην κρίση του επιμελούς αναγνώστη. Για την καλύτερη ανάγνωση, αφού πρόκειται για τελείως καινοτόμες ιδέες, συνιστώ έγχρωμη εκτύπωση Α5 διπλής όψεως.

Τρίτον, οι βασικές πολιτικές θέσεις, αναπτύσσονται στο από 15.9.13 κείμενο «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΙΣΤΟΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» και αφορούν :
-         Φορολογική Επανάσταση
-         Πολιτική Μεταρρύθμιση
-         Επανασχεδιασμό του κράτους, σε ελληνικά πρότυπα.
Στόχος : «Λιτό και αποτελεσματικό κράτος, διακριτικός ρυθμιστής της κοινωνικής ευημερίας».

Τέταρτον, υπάρχει και εξαιρετικά μεγάλοςαριθμός άρθρων, όπου αναπτύσσω προτάσεις σε επί μέρους θέματα.

Κυριότερα :
«Human-face capitalism» (23.8.15).



Πέμπτον, η πλήρης πολιτική πρόταση είναι υπό συνολική αναδιαμόρφωση, ιδίως υπό το φως των ευρημάτων κατά την συγγραφή του βιβλίου «ΟΔΟΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ».

Έκτον, το προωθούμενο ΕθνικόΌραμα «Έλληνες ξανά.» περιλαμβάνει και Όραμα για την διαδικασία της Αλλαγής, με την «μέθοδο των διαδοχικών κερδοφόρων βημάτων». Η διαδικασία θα μπορούσε να εκκινήσει ακόμη και με την απλή αξιοποίηση της ανοικτής επιστολής στον Π.τ.Δ. (αρ. πρωτ. Φ 6.1/8/246/10.2.16).

Και, έβδομον, η προσωπική μου δράση ως «ελεύθερος σκοπευτής πολιτικός», βασίζεται στην – εν γένει βουβή – απήχηση των προβαλλομένων θέσεων (opinion leader).
Αυτή η δράση, εμφανώς παρακολουθείται από χρόνια από το κοινό του ΧΑΑ. Αποτιμώνται, προφανώς, οι πιθανότητες ευώδοσης των προσπαθειών, καθώς θα οδηγούσαν τις αποτιμήσεις σε άλλα επίπεδα.
Ενδεικτικά, η αποστολή της ως άνω ανοικτής επιστολής «συνέπεσε» με τον πρόσφατο πυθμένα του Γενικού Δείκτη.

Κατά τα άλλα, η όλη πολιτική δράση, θα μπορούσε να συνδυασθεί με επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, σε καινοτόμες διαδικτυακές εφαρμογές. Ενδεικτική είναι η αναφερόμενη στο από 9.8.14 άρθρο «Μίαδιαδικτυακή εφαρμογή που είναι ικανή να αλλάξει την Ελλάδα».

Κόρινθος 15.4.16


Κώστας Τζαναβάρας
σύμβουλος μηχανικός – συγγραφέας
ελεύθερος σκοπευτής πολιτικός


E
 

Παρασκευή 25 Μαρτίου 2016

Ανάκληση συμμετοχής στην "ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ"


Προς τους διαδικτυακούς φίλους
που παρακολούθησαν την συμμετοχή μου στις διαδικασίες της
"ΠΛΑΤΦΟΡΜΑΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ"

Φίλες/Φίλοι,

Απέστειλα στις 20 του μηνός στην ως άνω κίνηση την πρόταση που ακολουθεί. Η πρόταση δεν δημοσιεύθηκε, για ευνόητους λόγους, ψυχοσωματικής φύσεως.

Δημοσιεύω την πρόταση ώστε, αν - αν ! - τυχόν κάποιος συμμετείχε εξ αιτίας μου, να το ξανασκεφθεί.

Ευχαριστώ.

====================================================================


Πρόταση

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ «ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ»

Φίλες/Φίλοι,

Εν όψει της ημερίδας της 26ης τρέχοντος μηνός, θα ήθελα να φιλοξενήσετε την παρούσα διαδικαστική πρόταση. Πιστεύω ότι θα φανεί χρήσιμη, όχι μόνον σε όσους το σκέφτονται αν θα συμμετάσχουν ή όχι, αλλά και σε όσους συμμετέχουν ήδη ενεργά με προτάσεις και σχόλια.

Διάβασα αρκετά προσεκτικά τις 14 [16 μείον 2 που αποσύρθηκαν] προτάσεις που υπάρχουν για την ημερίδα της 26ης Μαρτίου 2016. Διάβασα και τις συζητήσεις στην σελίδα της «Πλατφόρμας» - αυτές που είναι προσιτές από το λογαριασμό Kostas Tzanavaras.

Η παρούσα παρέμβαση έχει αφορμή το απόφθεγμα του Πλάτωνα, με το οποίο ξεκινά το γνωστό video της «Πλατφόρμας» : «Οι μεγάλοι άνθρωποι μιλούν για ιδέες. Οι μεσαίοι άνθρωποι μιλούν για γεγονότα. Οι μικροί άνθρωποι μιλούν για τους άλλους.»

Θα στοιχειοθετήσω, όσο γίνεται πιο συνοπτικά, τα εξής εύλογα ερωτήματα :

-         Μήπως μιλάτε για ιδέες αδιαφορώντας για τα γεγονότα ;
-         Μήπως μιλάτε για ιδέες αδιαφορώντας για τους άλλους ;
-         Μήπως μιλάτε για ιδέες αδιαφορώντας για το τι ακριβώς είναι ιδέες ;
-         Μήπως δεν αποδέχεστε καν ότι υπάρχουν μεγάλοι, μεσαίοι και μικροί άνθρωποι ;
-         Μήπως τελικά δεν σας πολυενδιαφέρει να γίνουν οι ιδέες σας πράξη ;

Κατ’ αρχήν θα ήθελα να διευκρινίσω ότι βρίσκω στις προτάσεις πολλά αξιόλογα στοιχεία, και ακόμη περισσότερα στα σχόλια που ακολούθησαν. Από αυτή την πλευρά, δηλώνω ότι, αν και δεν με βρίσκουν σύμφωνο οι προτάσεις, εύχομαι ειλικρινά ευόδωση των στόχων της ημερίδας σε κάθε περίπτωση.

Μήπως μιλάτε για ιδέες αδιαφορώντας για τα γεγονότα ;

Μιλάτε όλοι για δημοψηφίσματα, αδιαφορώντας για το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015. Αδιαφορείτε για τον πανικό που προκάλεσε στην συντεχνία των πολιτικάντηδων το υπερήφανο, έως ηρωικό, 61,3% ΟΧΙ του υπέροχου Ελληνικού Λαού.

Αδιαφορείτε για το αναμφισβήτητο γεγονός ότι κανένας άλλος λαός στον πλανήτη όχι μόνον δεν θα έλεγε ΟΧΙ, αλλά ούτε καν θα επέτρεπε την διεξαγωγή δημοψηφίσματος. Με την στάση σας χαρίζετε το ιστορικό τόλμημα στην παράταξη που απλώς έκανε ένα λάθος ελιγμού, χωρίς να περιμένει ηχηρό ΟΧΙ, και έσπευσε πανικόβλητη να το μπαλώσει προσφέροντας γην και ύδωρ στους δανειστές.

Και το έκανε γιατί απλώς κατάλαβε ότι, όταν καλείται ο λαός να ψηφίσει θέσεις και όχι πρόσωπα, φεύγει από τα κομματικά μαντριά. Αυτό τους έκανε να μαζευτούν άρον-άρον την άλλη μέρα σε «σύσκεψη αρχηγών» - τρομάρα τους.

Αν δεν αδιαφορούσατε γι’ αυτό το ιστορικό γεγονός, πρώτον θα είχατε βρει έστω μία λέξη για το θέμα στις προτάσεις και τις συζητήσεις.
Επί πλέον, δεύτερον και κυριότερο, θα είχατε «σηκώσει μανίκια» υπέρ της ισχύος του ΟΧΙ. Δεν μπορεί να γίνονται αποδεκτοί – υπό την αδιαφορία μας – νόμοι ευθέως αντίθετοι στην ηχηρή ετυμηγορία του Ελληνικού Λαού. Ένας νόμος δεν μπορεί να αναιρεί ένα δημοψήφισμα.
Ο δρόμος των δικαστηρίων, και ιδιαίτερα του Συμβουλίου της Επικρατείας, είναι ανοικτός. Διαπρεπείς νομικοί υπάρχουν για να στηρίξουν εύλογες προσφυγές. Με την αδιαφορία, όμως, τι γίνεται ;

Ευρύτερα, αδιαφορείτε, για το εξής απλό δεδομένο : είμαστε υπό καθεστώς ασύδοτης βλακοκρατίας. Χωρίς καμία αναστολή κάνουν τα πιο πρόστυχα επικοινωνιακά παιχνίδια, τις πιο μειοδοτικές πολιτικές. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η διατήρηση των προνομίων τους, και τίποτα άλλο. Τώρα πλέον όχι μόνον λένε αφειδώς ψέματα, αλλά πολλά από αυτά τα πιστεύουν κιόλας.

Απέναντι σε αυτή την ωμή πραγματικότητα, αβίαστα υπαγορεύονται συμπεριφορές. Συμπεριφορές όλων μας, μηδενός εξαιρουμένου.

Μήπως μιλάτε για ιδέες αδιαφορώντας για τους άλλους ;

Υπάρχει μία σύγχυση : Είναι άλλο το να μιλάει κάποιος για άλλους και άλλο το να ασχολείται κάποιος μόνον με το να σχολιάζει άλλους. Το δεύτερο, πράγματι, είναι προς στιγματισμό. Παρότι η καλώς εννοούμενη κοινωνική κριτική ήταν παραδοσιακά προτέρημα της Ελληνικής Κοινωνίας. Ήταν η βάση-κίνητρο του κατ’ εξοχήν υπέροχου εθνικού μας χαρακτηριστικού, του φιλότιμου.

Αλλά στις διαδικτυακές συζητήσεις φθάνουμε στην άλλη άκρη. Θεωρείται επιβεβλημένο να μην ασχολείται κανείς με τις ιδέες των άλλων. Είναι εξοβελιστέα η μάχη ιδεών. Κάποιοι – προφανώς – δεν την αντέχουν. Και την βαφτίζουν αγένεια.

Υπάρχει διάχυτη, όμως, και η χαρακτηριστική αδιαφορία για την ελληνική περιφέρεια. Η συνταγή «Ελλάδα είναι μόνον η Αθήνα» υπεισέρχεται στα πάντα. Αδιαφορία π.χ. για το αν ένας Θεσσαλονικιός ή ένας Κρητικός έχει την δυνατότητα να βρεθεί στην ημερίδα.

Αδιαφορία – στην ίδια νοοτροπία – υπάρχει και ως προς το αν  το μοντέλο άμεσης δημοκρατίας της αρχαίας Αθήνας είναι εφικτό σε κλίμακα χώρας. Αδιαφορία αν – αν ! – το μοντέλο προϋποθέτει την ύπαρξη δούλων. Αν δηλαδή προϋποθέτει – εκτός των άλλων – ελεύθερο χρόνο που σήμερα δεν υπάρχει.

Αδιαφορία για το πώς θα ακούσει ο απλός πολίτης ιδέες για δημοψηφίσματα, όταν το 61,3% ΟΧΙ το πλήρωσε πανάκριβα.

Μήπως μιλάτε για ιδέες αδιαφορώντας για το τι ακριβώς είναι ιδέες ;

Μιλώντας για μεγάλες πολιτειακές αλλαγές – για τέτοιες ιδέες μιλάμε – η Ελληνική Ιστορία διδάσκει ότι χρειάζεται κάποιος Σόλωνας, κάποιος Λυκούργος. Κάποιος σοφός που να διατυπώσει κάτι που θα γίνει ευρέως αποδεκτό. Κάποιος που να σκεφθεί βαθειά το ολοφάνερα κοινό συμφέρον.

Προφανώς, αν υπήρχε κάποια ανάλογη προσωπικότητα στις μέρες μας, θα συγκέντρωνε τον γενικευμένο φθόνο της αγρίως λαϊκίζουσας νεοελληνικής κοινωνίας. Συνεπώς, ας ξεχάσουμε το ΠΟΙΟΣ και ας επικεντρωθούμε στο ΤΙ.

Αν είναι, λοιπόν, κάποιες «συλλογικότητες» να σχεδιάσουν την επόμενη μεγάλη Ελληνική Πολιτική Μεταρρύθμιση, ας μην ποντάρουν σε μονάδες, αλλά θα ήταν κωμικό να αγνοήσουν το ΤΙ και ΠΩΣ σκέφθηκαν οι μεγάλοι των ιδεών.

Σε γενικές γραμμές – ας μου επιτραπεί να πω – όλοι οι μεγάλοι μεταρρυθμιστές σκέφθηκαν έξω από «το γνωστό και το οικείο». Έτσι χάραξαν θεσμούς για το μέλλον, όχι για την επόμενη βδομάδα. Και αυτό που σκέφθηκαν το εξέφρασαν σε μία λέξη. Στην οποία λέξη έδιναν νόημα με μία-δύο φράσεις.

Δεν συνιστούν άξιες λόγου μεταρρυθμιστικές ιδέες οι αντιγραφές και οι ασυγκρότητοι αυτοσχεδιασμοί. Εκτός αν διατίθενται νέες ιδέες για το τι είναι ιδέες. Μαζί, αν διατίθεται και αντίλογος στο του Πλάτωνος : «Όλοι έχουν γνώμη. Αλλά έχουν όλοι γνώση για να έχουν γνώμη ;».

Αντιγράφω και προσυπογράφω :

Head Waiter @Παναγιώτης Κολλιόπουλος.
Πιστεύω αν είναι να γίνει κάτι θα πρέπει να είναι εντελώς διαφορετικό από ό,τι ξέρουμε σήμερα.
Τούτη δω η χώρα θα πρέπει να πρωτοπορήσει.

Μήπως δεν αποδέχεστε καν ότι υπάρχουν μεγάλοι, μεσαίοι και μικροί άνθρωποι ;

Αν το αποδέχεσθε, πάντως, όπως συνάγεται από το video, δεν είναι δυνατόν να βρεθούν οι εκάστοτε κατάλληλοι με κληρώσεις. Είναι στοιχειώδες. Όσο στοιχειώδες είναι, επίσης, ότι δεν είναι δυνατόν να επικαλείται κάποιος τον Αριστοτέλη, την ώρα που μιλάει για κληρώσεις.

Εν ολίγοις : Όποιος θέλει να μιλήσει για κληρώσεις, δικαίωμά του. Αλλά να προσέχει και ποιους «πιάνει στο στόμα του». Ο Αριστοτέλης μιλάει κατ΄ εξοχήν για «φυσικό δίκαιο» και για «ισότητα κατ’ αξίαν».

Επί της ουσίας : Υπάρχει κανείς που να διαφωνεί με την ιδέα να οραματισθούμε μία κοινωνία όπου δεν θα είμαστε ίσοι γενικά, αλλά ο καθένας θα έχει «στάδιον δόξης λαμπρόν» για να πάρει την θέση που αξίζει ο ίδιος και η προσπάθειά του ; Μία κοινωνία άμιλλας.

Και – μιλώντας για μεγάλους και μικρούς ανθρώπους – όποιος θυμάται Αθηναϊκά επιτεύγματα, καλό είναι να θυμάται και κάποιες κρίσιμες λεπτομέρειες της Ιστορίας μας. Στη σύναξη αρχηγών, καθώς πλησίαζε απειλητικά ο Ξέρξης, επεκράτησε το στρατήγημα του Θεμιστοκλή. Αλλά χρειάσθηκε προηγούμενως να υποστηρίξει την πρότασή του, απέναντι στον επιθετικό Ευρυβιάδη, με το ιστορικό «Πάταξον μεν, άκουσον δε !».

Λίγα χρόνια μετά την νίκη στην Ναυμαχία της Σαλαμίνας, βέβαια, ο Θεμιστοκλής εξοστρακίσθηκε.

Μήπως τελικά δεν σας πολυενδιαφέρει να γίνουν οι ιδέες σας πράξη ;

Κάποιος που ενδιαφέρεται πραγματικά να πραγματοποιηθούν οι ιδέες του δ-ε-ν καταθέτει πρόταση. Καταθέτει μελέτη. Προτάσεις καταθέτουν και οι πολιτικάντηδες από τα μπαλκόνια. Ίσα-ίσα για να υφαρπάξουν την ψήφο και την εξουσία. Ή τη θεσούλα. Και «μετά βλέπουμε» – τι ψέματα θα αραδιάσουν.

Στην μελέτη, ο κάθε εισηγητής, θα δει και θα διερευνήσει κι άλλα θέματα – εκτός από τις σκέτες προτάσεις.

-         Θα δει την υφιστάμενη κατάσταση, με κάποια περίσκεψη. Και από κάποια αναγκαία απόσταση.
-         Θα δει και πού πάμε, αν δεν αλλάξει τίποτα.
-         Θα ψάξει για τις απώτερες αιτίες. Ανιούσα διαλεκτική λέγεται η μέθοδος  – θυμίζει ο όρος κάτι ή κάποιον ;
-         Βρίσκοντας την απώτερη αιτία, μετά η κατιούσα διαλεκτική δείχνει ξεκάθαρα τον δρόμο, επιβεβαιώνοντας την διάγνωση της απώτερης αιτίας.
-         Κάπου εκεί προκύπτει και το απολύτως απαραίτητο : τα όπλα. Η αναγκαία ισχύς για να επιβληθούν οι νέες ιδέες.

Μόνο με τέτοιες μελέτες μπορούμε να ξέρουμε για τι μιλάμε. Και μόνον έτσι θα μπορούμε να ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα καταστεί δυνατόν να ανταποκριθούμε στους πόθους της κάθε Ελληνίδας :

Sofia Papadolia Θα ηταν σαν θαυμα το να ξυπνησουμε και να παρουμε την τυχη της χωρας μας στα χερια μας, να ξαναγινει η Ελλαδα των ΕΛΛΗΝΩΝ...

Πού καταλήγω :

Υποβάλλω διαδικαστική πρόταση. Επί της ουσίας, δεν είναι η ώρα να υποβάλλω μελέτη για την Αριστοδημοκρατία – ένα πολίτευμα όπου κυβερνούν οι άριστοι δημοκρατικά.

Χρειαζόμαστε προηγουμένως μία διαδικασία διαλόγου ευέλικτη και παραγωγική. Μία διαδικασία που να παράγει συγκατάβαση. Που να μην βασίζεται σε ευχολόγια ενότητας, αλλά που να εκμεταλλεύεται τον ανταγωνισμό, το φυλετικό μας σαράκι.

Η πρόταση στοιχειοθετείται πλήρως στο άρθρο Τί θα γινόταν αν αλλάζαμε αντίληψη για τον πολιτικό διάλογο ; Και είναι απλό σχετικά να φτιάξουμε ένα web-πρόγραμμα που θα εξυπηρετεί αυτόν τον γόνιμο πολιτικό διάλογο. Έτσι δεν θα χρειάζονται ούτε μετακινήσεις – ιδίως στην Αθήνα.
Μία «Πλατφόρμα» ικανή να κάνει αυθημερόν τα δικά της δημοψηφίσματα, πάνω σε καλομελετημένες και διεξοδικές προτάσεις. Αν το θέλουμε πραγματικά όλοι …

Ιδού, λοιπόν, η διαδικασία για να σταματήσουν οι ατέρμονες συζητήσεις. Να φτιάξουμε και να «στρώσουμε» το νέο υπερόπλο του Ελληνισμού.


Κόρινθος 20 Μαρτίου 2016

Κώστας Τζαναβάρας



Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟ


ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟ



Εξοχώτατε Κύριε Πρόεδρε,

Σας υποβάλλω συνημμένως αντίγραφο του άρθρου με τίτλο «Τί θα γινόταν αν αλλάζαμε αντίληψη για τον πολιτικό διάλογο ;» και σας ζητώ όπως – στα πλαίσια του συνταγματικού σας ρόλου – αξιοποιήσετε την ιδέα, στον κατά την κρίση σας τρόπο, χρόνο και ρυθμό.
Έχει δημοσιευθεί στον έγκριτο ιστότοπο www.analyst.gr την 23η Ιουνίου 2014, και το χαρακτηριστικό διαδικτυακό σχόλιο-απάντηση ήταν «Μία άλλη Ελλάδα».

Ως πρώτο βήμα εποικοδομητικής χρήσης της ιδέας, ανασύρω την πρόταση που παρουσίασα την 31η Μαΐου 2015 στο άρθρο με τίτλο «Αντικειμενικές» ή ρεαλιστικές αξίες ακινήτων ;, όπου εισηγούμαι ένα νέο σύστημα διοικητικού καθορισμού της αξίας ακινήτων, αντί του γνωστού ως «αντικειμενικού».
Πρόκειται για σύστημα που προδιαγράφεται ώστε να διασφαλίζει κατά τεκμήριο εύλογο διοικητικό καθορισμό της αξίας ακινήτων, παρακολουθώντας – αυτόματα και συστηματικά – τις τιμές της αγοράς. Ταυτόχρονα, τροφοδοτεί εύλογες προσδοκίες ευεργετικών επιδράσεων στην κτηματαγορά και την οικοδομή, αλλά και ευρύτερες αναπτυξιακές.

Εξοχώτατε,

Σας ζητώ να θέσετε σε ευρύ Εθνικό Διάλογο την πρόταση, καλώντας όλα ανεξαιρέτως τα κόμματα να πάρουν θέση, όπως και πανεπιστημιακούς, επιστημονικούς, επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς. Καθώς το αίτημα είναι πρωτάκουστο, αισθάνομαι την ανάγκη να επικαλεσθώ ένα βαρυσήμαντο άρθρο του αείμνηστου Νίκου Καλογερόπουλου (Nicolas Kaloy), γνωστού Έλληνα στοχαστή, Δρα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου της Γενεύης.
Επικαλούμαι ακριβώς το άρθρο του «Νέες Ιδέες : Φωνή θεού ή βοώντος εν ερήμω;», που δημοσιεύθηκε στη ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ (φ.1376/21.11.13) και σας αποστέλλω συνημμένως.
Με την εμπειρία των 90 – τότε – χρόνων του, αλλά και της επί έξι δεκαετίες διαμονής του στην Ελβετία, καυτηρίαζε χαρακτηριστικά την ξενομανία μας : «Δεν είναι επιδεκτικός ο Έλληνας σε γηγενείς ΝΕΕΣ ΙΔΕΕΣ».
Και, αναφερόμενος σε νέες ιδέες του υποφαινόμενου, έγραφε χαρακτηριστικά, και ίσως προφητικά : «πρέπει οι νέες αυτές ιδέ­ες να συζητηθούν με το ενδιαφέρον και την σοβαρότητα που απαιτεί ο σημερινός μεγά­λος κίνδυνος που διατρέχει το Έθνος μας.»
Κατέληγε, κάνοντας λόγο για τον «Μεγάλο Πάταγο».


Στην διάθεσή σας,

Κόρινθος, 10 Φεβρουαρίου 2016


Κώστας Τζαναβάρας
σύμβουλος μηχανικός – συγγραφέας
 

E

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Νέες Ιδέες : Φωνή θεού ή βοώντος εν ερήμω;

Άρθρο του αείμνηστου Νίκου Καλογερόπουλου

ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ, φ.1376/21.11.13


Ε


Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016

Τι είναι υπεροπλία στις μέρες μας ;

ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ. φ.1479/16.1.16

Ο αλησμόνητος Νίκος Καλογερόπουλος έβρισκε συχνά ευκαιρία να υποδείξει χαμογελαστός ότι «Δεν μπορείς να βρεις την Φρόσω, αν δεν ξέρεις ποια είναι η Φρόσω». Ήταν μία από τις απλές κουβέντες του που σε έβαζαν σε μονοπάτια της Φιλοσοφίας – χωρίς να το πολυκαταλάβεις. Σε γόνιμα μονοπάτια.

Αντίστοιχα, για να κρίνει κανείς τις σημερινές γεωστρατηγικές ισορροπίες και συσχετισμούς, χρειάζεται επαρκή απάντηση στο ερώτημα του τίτλου. Αν δεν έχει κάτι τέτοιο, κινδυνεύει να «κρίνει» είτε καθ’ υπόδειξιν, σύμφωνα με τις επιθυμίες των προπαγανδιστών, είτε με πεπαλαιωμένα κριτήρια.

Είναι απλό να σκεφθούμε π.χ. ότι τα πυρηνικά όπλα δεν δίνουν πιά υπεροπλία. Η ισορροπία του τρόμου ακυρώνει την χρήση τους. Πώς – λόγου χάριν – να  πυροδοτήσουν έναν πύραυλο οι Αμερικανοί εναντίον των Ρώσων, όταν αυτό θα σημάνει άμεση απάντηση από την Μόσχα ;

Λίγο πιο δύσκολο είναι να σκεφθούμε εκτός των ορίων των πολέμων και των οπλισμών. Πώς μπορεί να απειλήσει με πόλεμο ένα ισχυρό κράτος, εάν – εάν ! – αυτός ο πόλεμος θα σημάνει την κατάρρευση του χρηματιστηρίου του ; Ή αν – αν ! – αυτός ο πόλεμος θα πλήξει καίρια μία σημαντική επιχείρηση της χώρας του ;

Ποιος Αμερικανός Πρόεδρος θα κηρύξει έναν πόλεμο, αν – αν ! – αυτός πρόκειται να ενισχύσει το αντίπαλο κόμμα στις προσεχείς εκλογές ;

Όσο κι αν – αν ! – όλα αυτά φαίνονται θεωρητικολογία και υποθέσεις, οι σημερινοί πόλεμοι κρίνονται από τις αναμενόμενες συνέπειες. Στρατιές υπηρεσιών και συμβούλων «τρέχουν» μοντέλα προσομοιώσεων που υπολογίζουν ζημίες και οφέλη ενός οιουδήποτε εγχειρήματος. Όχι μόνο πολέμου στρατιωτικής μορφής. Οποιασδήποτε σημαντικής ανταγωνιστικής ενέργειας.

Αντίστοιχες ανταγωνιστικές αντιπαραθέσεις υπάρχουν στο εσωτερικό κάθε φορέα, οποιασδήποτε μορφής. Οποιαδήποτε ενέργεια που κατέληξε σε φιάσκο, μπορεί – μπορεί ! – να ήταν μία απλή τρικλοποδιά ενός «Νο 2» που εποφθαλμιά την θέση που θα χηρεύσει υπό το βάρος του φιάσκου. Τα λεγόμενα «συντροφικά μαχαιρώματα» – γνωστά πράγματα.

Ζούμε – εν ολίγοις – σε έναν ακραία ανταγωνιστικό κόσμο, και μάλιστα παγκοσμιοποιημένο. Δεν είναι απλό σχήμα λόγου το «φαινόμενο της πεταλούδας». Δεν είναι μόνον σόφισμα η σκέψη «Το πέταγμα μιάς πεταλούδας στην Μογγολία μπορεί να προκαλέσει πλημμύρα στην Κένυα». Είναι πράγματι τόσο ευαίσθητα τα χαοτικά συστήματα της εποχής μας, ώστε μία εξαιρετικά μικρή διαταραχή σε ένα σημείο μπορεί – μπορεί ! – να προκαλέσει πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις σε ένα τελείως άσχετο σημείο.

Ευρύτερα, πάντα στην Ιστορία της ανθρωπότητας η γνώση έδινε την υπεροπλία. Ακόμη και η γνώση ότι ο παλιός πανίσχυρος «βασιλιάς» είναι πιά «γυμνός». Όλες οι Ρώμες πέφτουν κάποτε, ως γνωστόν. Κυρίως από εσωτερικά προβλήματα, ως επίσης γνωστόν.

Ως Έθνος, ως Ελλάδα, χάνουμε μάχες την μία μετά την άλλη. Δυστυχώς. Ο αδίστακτος ευνουχισμός του ΟΧΙ στο καλοκαιρινό δημοψήφισμα σήμανε την ολική υποταγή στα κελεύσματα των δανειστών, προεξαρχούσης της Γερμανίας. Είχε προηγηθεί η απερίγραπτη οπερέτα της «σκληρής διαπραγμάτευσης». Και η «αριστερή παρένθεση» είχε αναλάβει να εξαγνίσει την κραυγαλέα αποτυχία των προηγουμένων στην «δημοσιονομική προσαρμογή», στην εφαρμογή των δύο πρώτων Μνημονίων.

Υπό αυτές τις συνθήκες, προβάλλει γραφικό να ισχυρίζεται κανείς ότι η επόμενη υπερδύναμη του πλανήτη μας είναι η Ελλάδα. Και μάλιστα η πιο ισχυρή και ηθική υπερδύναμη που υπήρξε ποτέ. Η υπερδύναμη της γνώσης, στην εποχή του παγκοσμιοποιημένου χάους. Σωστά ;

Κόρινθος 31 Δεκ. 15

Κώστας Τζαναβάρας


Ε